Med verdier og fellesskap i blikket

Fra 1. november tar Karl Martin Hansen over som rektor ved Åkra ungdomsskole. Han kommer med solid erfaring fra skoleledelse – og et sterkt engasjement for å bygge et inkluderende miljø der elever opplever mestring, medvirkning og tilhørighet.

Karl Martin Hansen ser mot kamera og smiler. Han er ny rektor ved Åkra ungdomsskole, kjent for sitt varme engasjement for elevenes læring og trivsel. - Klikk for stort bildeKarl Martin Hansen smiler bredt – slik han ofte gjør. For Åkras nye rektor handler skolen om mennesker og mestring. Kai Andre Hegland

Dette blir Hansens første rektorstilling. Som inspektør ved Stangeland ungdomsskole har han hatt ansvar for både faglig utvikling og daglig drift. Tidligere har han også arbeidet som digital rådgiver i oppvekst- og kultursektoren i Karmøy kommune.

– Jeg har lenge vært nysgjerrig på rektorrollen, og ser fram til å bruke erfaringene mine til å lede og utvikle hele skolens fellesskap, sier Hansen.

For ham handler skole først og fremst om mennesker.

– Når en elev endelig løser en oppgave han eller hun har strevd med, og smilet kommer fram – da husker jeg hvorfor jeg valgte læreryrket, forteller han.

Hansen har fagbrev som motormann, mastergrad i skoleledelse og erfaring fra både undervisning og utviklingsarbeid.

Med praktisk blikk på læring

Oppvokst på Norheim kjenner Hansen Karmøy godt – selv om han smilende innrømmer at han ikke snakker karmøydialekt. Fagbrevet gir ham et praktisk perspektiv på læring, og en forståelse for verdien av å kombinere teori og praksis.

Utenfor skolen finner han energi i natur, fotball, musikk og frivillig arbeid – og tror på kraften i fellesskap, også utenfor klasserommet.

– Enten det handler om lagspill på banen eller samspill i et kor, lærer man mye om samarbeid, ansvar og glede. De samme verdiene ønsker jeg å bygge videre på i skolemiljøet, sier Hansen.

Verdier som veiviser

Som leder legger Hansen vekt på trygghet, trivsel og tillit – og på å bygge sterke relasjoner mellom elever, ansatte og foreldre.

– Når skole og nærmiljø samarbeider, skaper det tilhørighet og trygghet for alle, sier han.

Han tror de beste løsningene kommer når man spiller hverandre gode.

– Jeg gleder meg til å bli en del av hverdagen på Åkra og bidra til et skolemiljø preget av samarbeid og læringsglede – og til å se smilet hos elevene når de opplever mestring. Det er de små øyeblikkene som betyr mest, avslutter Karl Martin Hansen.