Ferkingstad skole
Torgeir Henden
Type prosjekt:
Rehabilitering skolebygg
Prosjektleder:
Torstein Daniel Larsen
Hva betyr dette for innbyggerne
Rehabiliteringsarbeidene vil i hovedsak foregå innenfor skolens eksisterende område og medfører derfor ingen større konsekvenser for omkringliggende boliger eller ferdsel i nærområdet. Det forventes at byggearbeidene vil merkes på samme måte som ved andre ordinære byggeprosjekter, med noe anleggstrafikk og perioder med aktivitet på dagtid. Det vil bli satt opp tydelig skilting ved byggeplassen og kommunen vil informere dersom det skulle oppstå spesielle forhold som påvirker naboer, trafikksituasjon eller tilgjengelighet i nærområdet.
Om prosjektet
For å fjerne sopp og råteskader er det vedtatt rehabilitere skulen for inntil 38,75 millioner kroner.
Prosjektets gjelder utbedring av bygningsmessige skader og inneklimaproblemer som følge av fuktskader og muggsopp, og samtidig sikre at årsaksforholdene bak skadene fjernes.
Det vil si at prosjektet ikke bare sanerer og gjenoppbygger skadde konstruksjoner, men også gjennomfører nødvendige tiltak for å hindre fremtidig fuktinntrengning og vekstforhold for muggsopp. Herunder utbedring av klimaskall og korrekt oppbygning av konstruksjonsdeler.
Rehabiliteringen skal resultere i et trygt og funksjonelt skolebygg som tilfredsstiller krav fra Arbeidstilsynet.
Prosjektet for rehabilitering av Ferkingstad skole er inne i en fase med høy aktivitet og flere parallelle prosesser. Siden forrige oppdatering er det gjennomført en rekke aksjoner og forberedelser
- Miljøkartlegging av bygget ble gjennomført 14.05.2025.
Vi forventer at endelig rapport fra Norconsult vil foreligge om 3–4 uker. Resultatet vil danne grunnlag for vurdering av saneringsbehov og avklaringer knyttet til eventuell forskuttering av saneringsarbeid før hovedentreprise. - Møte med Miljørettet helsevern ble gjennomført 16.05.2025.
Det ble blant annet drøftet hvordan krav i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler følges opp, samt foreløpige vurderinger til planlagte tiltak. - Møte med Arkipelet ble holdt 20.05.2025.
Arkipelet viderefører arbeidet basert på tilbud datert 27.03.2025, hvor brukerinvolvering, revisjon av plantegninger og utvikling av nytt fasadeuttrykk inngår. - Møte med bedriftshelsetjenesten ble gjennomført 23.05.2025.
Bedriftshelsetjenesten vil bistå oss gjennom hele prosjektet. De vil bistå med gjennomføring av eventuelle målinger underveis. Samt bidra med medvirkning til plantegninger, i tett sammerarbeid med vernetjenesten - Brukerinvolveringen er nå høyest prioritet,
og det arbeides med å planlegge møter med sentrale grupper: ansatte, FAU, vernetjenesten, bedriftshelsetjenesten, bygg forvaltning, renhold og rådet for personer med funksjonsvariasjoner. Rådet har møte 27. mai og vi har fått tildelt tid til å orientere om prosjektet i dette møtet. Arkipelet utarbeider egen informasjonspakke med tegninger og veiledning som benyttes under brukerinvolveringen. - Rådet for mennesker med funksjonsvariasjoner,
Det skal orienteres om prosjektet i rådsmøtet 27. mai. Skissen fra Arkipelet er utarbeidet med mål om å imøtekomme krav til universell utforming og tilrettelegging, men det er fortsatt rom for viktige innspill og justeringer før planløsningen fastsettes. Vi ønsker derfor innspill fra rådet så tidlig som mulig i prosessen, for å sikre at deres perspektiver og behov blir hensyntatt før vi går videre i prosjekteringen og anskaffelsesprosessen. - Medvirkningsmøter 27. mai.
Det er planlagt medvirkningsmøter med to brukergrupper den 27.05. Dette er brukergruppene: - Vernetjeneste og fagforeninger
- Renhold og bygg forvaltning
- Oppdatering av plantegninger
Det er avtalt at revisjon av plantegningene først gjennomføres etter at første del av brukerinvolveringen er gjennomført. Innspill fra de ulike partene, vil bli samlet inn og systematisert før det foretas en helhetlig vurdering av hvilke behov og ønsker som skal innarbeides i neste tegningsrevisjon. Denne prosessen gjør det mulig å identifisere sammenfallende behov på tvers av brukergruppene, samtidig som eventuelle motstridende innspill kan avdekkes og håndteres i forkant av beslutning. Slik sikres det at plantegningene som danner grunnlag for rammesøknaden er både funksjonelle, omforente og i tråd med kravene etter arbeidsmiljøloven og forskrift om arbeidsplasser og arbeidslokaler. Dette legger til rette for god kvalitet i planarbeidet, og bidrar til å redusere risikoen for kostnadskrevende endringer i senere faser av prosjektet.
Det jobbes nå intensivt frem mot prosjektets første hovedmilepæl: innsending av søknad om rammetillatelse. For å kunne overholde denne milepælen må en rekke forutsetninger være oppfylt:
- Brukerinvolveringen må være gjennomført,
med deltakelse fra sentrale grupper som ansatte, FAU, vernetjenesten, bedriftshelsetjenesten, bygg forvaltning og rådet for mennesker med funksjonsvariasjoner. Innspillene skal dokumenteres og vurderes, og nødvendige avklaringer må være innarbeidet i plantegningene. - Plantegningene må være omforente og dokumenterbart ivareta krav etter arbeidsmiljøloven og forskrift om arbeidsplasser og arbeidslokaler,
herunder krav til tilrettelegging, sikkerhet og inneklima. Dette er nødvendig for at Arbeidstilsynet skal kunne gi sitt samtykke. - Oppdatert fasadeuttrykk må være utarbeidet,
herunder vurdering av klimaskall, materialvalg og bygningsfysiske løsninger. Dette inngår som del av grunnlaget for rammesøknaden. - AMU-B (Arbeidsmiljøutvalget – byggesaker)
skal behandle prosjektet før samtykke kan innhentes fra Arbeidstilsynet. Behandlingen kan først finne sted etter at brukerinvolvering er fullført og plantegningene foreligger i revidert versjon. - Samtykke fra Arbeidstilsynet må være innhentet
i forkant av igangsettingstillatelse (IG), men det er ønskelig at dette foreligger allerede ved innsending av rammesøknad, dette som et risikoreduserende tiltak for videre prosjektering og utarbeidelse av konkurransegrunnlag - Nabovarsel må sendes,
og det må tas høyde for påfølgende merknadsfrist før rammesøknaden kan sendes inn.