Rektor Nina Sveindal Sivertsen og tillitsvalgt Mette Iren Åsheim har samarbeidet tett for å bedre arbeidsmiljøet ved Avaldsnes skole.
Kai Andre Hegland
Bak nedgangen ligger et tett samarbeid mellom ledelse og tillitsvalgte. – Nå opplever vi både et bedre arbeidsmiljø og færre fraværsdager, sier rektor ved Avaldsnes skole Nina Sveindal Sivertsen.
Vendepunktet med Nav
Snuoperasjonen startet da skolen ble med i prosjektet En bra dag på jobb, utviklet av Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) og gjennomført sammen med Nav Arbeidslivssenter. Opplegget består av fagsamlinger, øvelser og møter om arbeidsmiljø og nærvær.
– Jeg sa ja med en gang. Alle kan bidra på jobb, og i dag ser vi resultatene. Vi har jobbet målrettet med våre sykmeldte, forteller Sivertsen.
Erfaringene ved Avaldsnes skole viser hvordan tydelig struktur kan gi stor effekt. Her har skolen brukt Karmøymodellen med dialogmøte 0 som ramme for oppfølgingen.
Avaldsnes skole har gjennomført et omfattende løft i arbeidsmiljøet – til nytte for både ansatte og elever.
Kai Andre Hegland
Tidlig oppfølging og tydelige rammer
Dette møtet gjennomføres før de ordinære Nav-møtene og gir leder og ansatt mulighet til å fange opp signaler tidlig, diskutere tilrettelegging og finne løsninger. – Når møtene tas i tide, kan mange sykmeldinger stanses før de blir langvarige, sier lærer og tillitsvalgt Mette Iren Åsheim fra Utdanningsforbundet.
Også Nav har bidratt med samlinger og klare rammer. – Hundre prosent sykmelding er for egen sykdom. Vi har hatt sterkt fokus på gradering. Det første vi spør er: hvilke oppgaver kan du gjøre på tross av sykdom, og hva kan vi tilrettelegge? forklarer Sivertsen.
Samarbeid og ny organisering
Prosjektet har også endret kulturen på skolen. Arbeidsmiljøgruppen (AMG) har møttes jevnlig, og de ansatte har fått faste arenaer for samarbeid.
– Det har vært viktig å bli hørt underveis. Det gir trygghet, sier Åsheim.
Miljøveileder og Fagforbundet-tillitsvalgt Morten Bendiksen trekker frem at de som står nærmest elevene har fått større rom til å si fra: – Det gjør oss mer delaktige i løsningene.
En handlingsplansamling ble et viktig vendepunkt. – Før sto rektor oppført på alle punktene. Nå er ansvaret fordelt, og alle har en rolle i oppfølgingen, forteller Bendiksen.
På Avaldsnes skole samarbeider ansatte tettere, ansvar er fordelt tydeligere, og ressursene brukes bedre i klasserommene.
Torgeir Henden
Bedre bruk av ressursene
Endringene henger tett sammen med hvordan ressursene brukes. Flere pedagoger er trukket inn i klasserommene, de største klassene har fått to kontaktlærere, og gruppene er organisert mer fleksibelt.
– Vi måtte fordele oppgavene annerledes, og alle måtte ta et grep. Når vi ser resultatene i dag, gir det stolthet, sier Sivertsen.
Tiltakene har kostet tid og penger, men rektoren ser på det som en investering: – Færre sykmeldinger gir mer tilstedeværelse og bedre sammenheng i undervisningen.
Gevinst for både ansatte og elever
Endringene har styrket hele personalgruppen, med større bevissthet om både rettigheter, plikter og profesjonsrollen.
– Det viktigste er at elevene merker forskjellen: mer tilstedeværelse gir trygghet og kontinuitet – til glede for både elever og ansatte. Når vi får være med og påvirke, blir vi også mer profesjonelle, sier de tillitsvalgte samlet.