Hjelpemidler og velferdsteknologi

Hjelpemidler og velferdsteknologi kan bidra til å gjøre hverdagen lettere for deg som har funksjonsnedsettelser. Karmøy kommune tilbyr en rekke tjenester som hjelper deg med å mestre daglige gjøremål, fra utlån av hjelpemidler til smarte teknologiske løsninger for trygghet og selvstendighet.

Innhold på denne siden

Kommunen deler ut hjelpemidler både fra eget hjelpemiddellager (ved kortvarig behov) og fra NAV Hjelpemiddelsentral (ved varig behov).

Fysio- og ergoterapitjenesten gir råd og veiledning om aktuelle hjelpemidler og bistår med søknad til NAV ved varig behov for hjelpemidler. Vurderingen av hvilke hjelpemidler det er hensiktsmessig å søke om blir gjort sammen med bruker. 

Brosjyre hjelpemidler (PDF, 434 kB)

Søk om fysioterapi/ergoterapi:

 

Ulike hjelpemidler

Her finner du oversikt over ulike hjelpemidler du kan låne dersom du har nedsatt funksjonevne:

 

Kort- eller langvarig behov

Kortvarig

Hjelpemiddellageret i Karmøy kommune har ansvar for utlån av trygghetsalarmer og for utlån av andre hjelpemidler når behovet er mindre enn 2 år. Behov for korttidslån vil bli evaluert etter 3-6 måneder.

Som hovedregel må du selv hente/levere hjelpemidlene hos hjelpemiddellageret, men i enkelte tilfeller kan du få hjelp til dette.

Du forplikter deg til å ta vare på hjelpemidlene og levere tilbake etter avtale. Bruker har ansvar for renhold og daglig vedlikehold av hjelpemidler. Se vedlikeholdsveiledning for de vanligste hjelpemidlene.

Egenandel/håndteringsgebyr for korttidshjelpemidler 

Langvarig

  • NAV hjelpemiddelsentral har ansvar for utlån av hjelpemidler når behovet vurderes som langvarig. Vi bistår deg med vurdering og søknad til NAV.
  • Kommunens hjelpemiddellager kan låne ut i påvente av hjelpemidler fra NAV
  • Hjelpemiddellageret har ansvar for ut- og innlevering av hjelpemidler fra NAV
  • Oversikt over hvilke hjelpemidler som er registrert på varig utlån til deg er tilgjengelig når du logger inn på nav.no og finner frem til «Din hjelpemiddeloversikt».

Hva koster det?

Priser for lån av kortidshjelpemidler 
Egenbetaling for hjemmetjenester

 

Slik søker du

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om hjelpemidler og/eller trygghetsalarm, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt. Kommunen innhenter nødvendige opplysninger før vedtak fattes.

Det er viktig at du legger med nødvendig dokumentasjon sammen med søknaden:

  • Hørsel: Bekreftelse på hørselsnedsettelse fra spesialist/hørselslege hvis du ikke bruker høreapparat. Bruker du høreapparat er det god nok bekreftelse.
  • Syn: Nyeste øyelegerapport fra øyelege (ikke eldre enn 2 år) som dokumenterer diagnose, grad av skarpsyn og evt. grad av lysømfintlighet. Nyeste brilleseddel (ikke eldre enn 2 år)
  • Elektrisk rullestol: legeerklæring - dokumentasjon av kjøreferdigheter

 

Vedlikehold og reparasjon 

Bruker/låner har ansvar for renhold og daglig vedlikehold av hjelpemidler. 

Vedlikehold av hjelpemidler

Du trenger ikke egen forsikring på hjelpemidler utlånt fra NAV, men du er ansvarlig for forsvarlig bruk og oppbevaring av hjelpemiddelet (NB! egne regler for høreapparat og bil). Ved skade på hjelpemiddelet vil hjelpemiddelsentralen levere ut et nytt/reparere dersom du ikke har skyld i skaden. Har du selv skyld i skaden vil det vurderes om det er grunnlag for å kreve erstatning fra deg. Du har som hovedregel ansvar for handlinger som begås ved bruk av hjelpemiddelet. Ved skade på andre, eller annens eiendom dekkes dette vanligvis av innboforsikring. Sjekk derfor dette opp mot din forsikring. 

Reparasjon på hjelpemidler:

Behov for reparasjon av hjelpemidler utlånt av kommunen og av NAV Hjelpemiddelsentralen meldes til kommunens Hjelpemiddellager. Reparasjonsoppdraget blir videreformidlet til riktig instans.

Vi trenger disse opplysningene:

  • Beskrivelse av hjelpemiddelet (med produktnavn om mulig)
  • Beskrivelse av feil/behov for reparasjon
  • Rullestol o.l.: hvilke side er skade på, setebredde på stol
  • Kommunens ansatte oppgir løpenummer og initialer på bruker
  • Når er hjelpemiddel tilgjengelig for reparasjon?
  • Ta om mulig bilder og send i middels størrelse, så kan vi få gjort reparasjonen enda raskere

 

Bilder kan legges ved e-post, ellers sendes til følgende telefonnummer:

Akutt reparasjon av hjelpemidler fra NAV hjelpemiddelsentral: 

Ordningen gjelder alle dager mellom kl. 08-24, og omfatter alle hjelpemidler utlånt av NAV, som kan sette bruker i en nødsituasjon ved funksjonsfeil eller sammenbrudd.  Akuttvakt vil vurdere og avtale hvilke tiltak som skal iverksettes utfra situasjonsbeskrivelse.

Forventet reparasjonstid:

NAV Hjelpemiddelsentral har som mål å utføre 80 % av alle service- og reparasjonsoppdrag innen 7 kalenderdager fra oppdraget er registrert. I tilfeller der det eksempelvis ikke passer for bruker, kan det avtales at oppdraget skal utføres utenom fastsatte tider etter avtale med bruker.

 

Hjelpemidler på feriereiser

I utgangspunktet kan du ta med deg hjelpemidlene dine på ferier og kortere opphold i EØS-land, men du bør ta kontakt med NAV hjelpemiddelsentralen før du reiser, slik at dette blir registrert i tilfelle noe skulle skje med hjelpemiddelet under reise.

Ved behov for reparasjon av hjelpemidler i utlandet, må du ta kontakt med NAV hjelpemiddelsentralen som vurderer hvordan problemet best kan bli løst.

Elektrisk rullestol på fly

De fleste flyselskap aksepterer elektriske rullestoler som bagasje, men sjekk dette opp med flyselskapet i forkant. Alle elektriske rullestoler utlevert etter år 2000 skal ha batterier som er godkjent for transport i fly. I noen tilfeller krever flyselskapet dokumentasjon på dette. Har du behov for dokumentasjon tar du kontakt med NAV hjelpemiddelsentralen.

Skade på hjelpemiddelet ved flyreise 

Sjekk hjelpemiddelet for eventuelle transportskader umiddelbart etter uthenting. Dersom det er noen skader må dette meldes omgående til flyselskapet. Du vil da få et referansenummer og kontaktinformasjon som du sender til NAV hjelpemiddelsentralen.

Lading i utlandet

Ladere som leveres sammen med utstyret skal kun brukes i stikkontakt med nettspenning 220 V (vanlig nettspenning i Norge). Reiser du til et land med en annen nettspenning, må du enten ha en omformer eller kjøpe/låne en lader tilpasset nettspenningen i det aktuelle landet. Dette må du skaffe selv. Stikkontakter i utlandet kan være ulike de i Norge, da kan du trenge en adapter for at laderen skal passe. Dette kan kjøpes i de fleste elektrobutikker.