Klage og bekymringsmelding

Karmøy kommune er lokal barnehagemyndighet og fører tilsyn med både kommunale og private barnehager. Kommunen skal påse at barnehagene drives i tråd med barnehageloven og tilhørende forskrifter.

Hva gjør du hvis du er misfornøyd eller bekymret?

Hvis du har bekymringer eller er misfornøyd med barnehagetilbudet ditt, anbefales det at du først tar opp saken direkte med barnehagens styrer eller eier. Mange saker løses enklest på dette nivået. Du kan også ta opp generelle problemstillinger i samarbeidsutvalget (SU) i barnehagen.

Dersom problemet ikke løses, kan du kontakte barnehagemyndigheten i kommunen med å bruke skjemaet nederst på denne siden. Gjelder klagen/bekymringen forhold som omhandler barnas helse og miljø må du ta kontakt med miljørettet helsevern.

Hva kan du klage på?

Du kan klage på forhold som for eksempel:

  • Uheldig samspill mellom barn
  • Barn som over tid ikke deltar i lek
  • Manglende pedagogisk innhold
  • At barnet ikke har det trygt og godt i barnehagen
  • Manglende mulighet for medvirkning
  • Bemanning
  • Vanskelig samarbeid med barnehagen

Statsforvalteren

Hvis du opplever at din bekymring eller klage ikke blir møtt av avdeling barnehage i kommunen, er det Statsforvalteren i Rogaland som er siste klageinstans.

Hva skjer etter at du har sendt inn klagen?

Når barnehagemyndigheten mottar klagen, vurderes først om innholdet er omfattet av barnehageloven med forskrifter sine bestemmelser. Innholdet i klagen blir som hovedregel formidlet til barnehagen når saken undersøkes. Hvis det avdekkes lovbrudd, vil barnehagen få pålegg om retting. Du som klager, vil bli informert om utfallet av saken.

Lenke til skjema