Hva gjør du hvis du er bekymret eller misfornøyd?
Start med å ta kontakt med barnehagens styrer eller eier. Mange saker løses best på dette nivået.
Du kan også ta opp generelle saker i samarbeidsutvalget (SU) i barnehagen.
Dersom du ikke får løst saken, kan du sende en bekymringsmelding eller klage til kommunen via skjemaet nederst på siden.
Gjelder klagen/bekymringen forhold som omhandler barnas helse og miljø må du ta kontakt med miljørettet helsevern.
Hva kan du klage på?
Du kan klage på forhold som for eksempel:
- uheldig samspill mellom barn
- barn som ikke deltar i lek over tid
- lite eller mangelfullt pedagogisk innhold
- at barnet ikke har det trygt og godt i barnehagen
- manglende mulighet for medvirkning
- bemanning
- vanskelig samarbeid med barnehagen
Barnehageloven
Barnehageloven er en norsk lov som regulerer barnehagens virksomhet.
Statsforvalteren
Hvis du opplever at din bekymring eller klage ikke blir møtt av avdeling barnehage i kommunen, er det Statsforvalteren i Rogaland som er siste klageinstans.
Hva skjer etter at du har sendt inn en klage?
Når barnehagemyndigheten mottar klagen, vurderes først om innholdet er omfattet av barnehageloven med forskrifter sine bestemmelser. Innholdet i klagen blir som hovedregel formidlet til barnehagen når saken undersøkes. Hvis det avdekkes lovbrudd, vil barnehagen få pålegg om retting. Du som klager vil i slike tilfeller bli informert om utfallet av saken.
Lenke til skjema
Karmøy kommune har ansvar for å føre tilsyn med barnehagene
Som lokal barnehagemyndighet skal Karmøy kommune påse at alle barnehager følger barnehageloven. Kommunen godkjenner barnehager, gir veiledning, fører tilsyn og vurderer klager. På denne siden kan du lese mer om kommunens rolle, oppgaver og hvordan tilsyn blir gjennomført. Du finner også lenker til regelverk og tilsynsrapporter.