Viktige endringer i renovasjonen

I løpet av høsten vil det skje store og viktige endringer i avfallshåndteringen i Karmøy.  Ny gjenvinningsstasjon i Borgaredalen og kommune-app blir to av dem. Og fra jul vil det ble slutt på “innkjøringsdager” ved helligdager. Da blir det fleksible hentedager. 

Fleksible hentedager

Renovatører henter avfall - Klikk for stort bilde

Sammen med nabokommune på Haugalandet, starter Karmøy kommune med såkalte «fleksible hentedager» fra jul av. Det betyr at ukedagen for henting kan variere i løpet av året. Det blir derfor viktig å forholde seg til hentedag som står oppført i den nye appen.

Ved helligdager har renovatørene fram til nå jobbet doble skift før og etter helligdagene for å hente inn avfallet. Det blir det nå slutt på. I stedet for såkalte innkjøringsdager, blir alle rutene forskjøvet. Hvis du før 1. mai har henting på onsdager, og alle ruter blir forskjøvet en dag på grunn av 1. mai, får du torsdag som hentedag fram til neste forskyvning. Endringen trer i kraft i forbindelse med julefeiringen i år. Rutene blir planlagt mer enn et år i forvegen. Hentingen blir forutsigbar, men krever at en forholder seg til henteplanen i appen. De som har behov for det, kan fortsatt få hjelp av innbyggerkontakt på rådhuset til å få skrevet ut hentekalender i papir.

Hvorfor innfører kommunen fleksible henteruter?

Dagens ordning med innkjøring gir doble arbeidsdager og mye arbeid for renovatørene, samt øker utfordringer ved driftsavbrudd.

Med fleksible hentedager får en

  • mindre sårbarhet ved driftsavbrudd i krevende perioder
  • økt forutsigbarhet for deg - du vet når du får henting lenge før helligdagene kommer
  • lavere driftskostnader som betales av abonnentene
  • bedre HMS-vilkår for renovatørene

Ved normale driftshendelser, vil kommunen fremdeles gjøre sitt ytterste for å kjøre inn rutene uten forskyvning.

 Hva betyr det for deg?

Henting kan skje på forskjellige ukedager gjennom året.

  • Før kalenderåret starter, sørger renovasjonen for at ingen får oppsatt henting på helligdager.
  • Den nye hentedagen gjelder frem til neste forskyvning.
  • Det kan gå litt lengre tid mellom hentinger – planlegg i forkant.
  • Trenger du mer plass til restavfall? Kjøp forhåndsbetalt ekstrasekk på biblioteket, i innbyggerkontakt eller i miljøparken. Sett den ved restavfallsdunken på hentedag.
  • Hold oversikt i den nye appen! Du får push-varsler før hentedag, og kan som tidligere legge inn flere adresser.


Snart lanserer Karmøy sin kommune-app

Dagens app «Min Renovasjon» byttes i november med kommunens egen «Karmøy kommune-app». Den vil gi deg nødvendig informasjon knyttet til renovasjon og flere andre kommunaltekniske tjenester. Den vil blant gi deg god oversikt over hentedager, hentehistorikk, informasjon om sortering, dine fakturaer, aktuelt fra kommunen og slamtømming. Du logger inn en gang med BankID, så husker appen deg. Det gjør at det meste av innholdet du får i appen er knyttet direkte til deg og din bolig. 

Appen samler ulike tjenesteområder og gjør at du trenger færre apper for å forholde deg til tjenestene fra kommunen. Ny varslingsløsning gjør også at kommunen sparer betydelige midler sammenlignet med dagens sms-varsling.

Innloggingsbildet vil prydes av et flott Karmøybilde tatt av Liv Margareth Eliassen. 

Bølger, vind og svaberg. En wingfoil-surfer utfordrer naturkreftene langs kysten vår. Liv Margaret Eliassen

QR-kode

Appen har en QR-kode som fungerer som blir din nøkkel til den nye gjenvinningsstasjonen, og gir deg mulighet til å levere avfall til subsidiert pris som husholdningsabonnent.

Bedre varsling

Den nye appen gir deg som innbygger bedre varslinger – for eksempel påminnelse om å sette ut dunken før tømmedag. Det blir ekstra viktig nå som kommunen går over til fleksible hentedager. I tillegg slipper kommunen store kostnader knyttet til varsling.

Leieboer, eller hjelp av naboen?

Appen er knyttet til boligen/eiendommen din, og som husholdningsabonnent får du en årlig kvote for levering av avfall til subsidiert pris i miljøparken.

Dersom du har leieboere, kan du dele en andel av kvoten med dem. Får du hjelp av noen til å levere avfall, kan du dele kvoten din med dem. Den som hjelper deg får da en midlertidig kode i sin app, som gir tilgang til å levere på dine vegne.

Hvis du hjelper andre med å sette fram dunker, kan du også legge til flere adresser i appen, slik at du får varslinger om hentedager også for disse adressene.

Enklere å melde i fra

Med den nye appen blir det enklere å kontakte kommunen om aktuelle saker.

Dersom du for eksempel oppdager forsøpling eller forurensning i nærheten av en drikkevannskilde, kan du enkelt sende inn melding om dette via «Kontakt oss»-funksjonen i appen. Velg temaet Vann og avløp → Forurensning av drikkevannskilder, legg til en kort beskrivelse og eventuelt et bilde – rett fra mobilen.

Appen sørger for at meldingen går direkte til riktig instans, uten mellomledd. Dette gjør det både enklere for deg - og sikrer raskere og mer effektiv behandling.

Egen bruker for næringskunder

Næringskunder får egen innlogging i appen. Her kan de registrere prosjekter i miljøparken, hente ut tall til miljøregnskap med mer.

Er du både næringskunde og husholdningsabonnent, kan du enkelt bytte mellom brukerne i appen.

Appen vil videreutvikles over tid, men inneholder allerede nyttig informasjon om vann, avløp og renovasjon. Trenger du for eksempel å sjekke når septiktanken sist ble tømt, eller bestille en ekstra tømming, kan det gjøres direkte i appen. Det samme gjelder oversikt over kommunale fakturaer og valg av fakturaintervall.

Appen er fortsatt under utvikling, og mer informasjon vil bli gitt når den er klar for nedlasting.

Gjenvinningsstasjonen åpner i november

Borgaredalen - Klikk for stort bilde

Det er fortsatt en del som gjenstår, men i løpet av de neste ukene kommer skilt, bommer og annet utstyr på plass. Den nye gjenvinningsstasjonen markerer en ny æra og et viktig løft for avfallshåndteringen i Karmøy. Som kunde vil du merke en rekke endringer.

Det blir slutt på rygging for å sortere avfallet. Nå kjører du til den første containeren du skal bruke, og fortsetter videre til neste. Det er god plass, og du kan kjøre flere runder ved behov. Gode skilt hjelper deg med å sortere riktig, slik at vi sammen klarer å nå krav fra myndighetene.

Bedre sortering

Nå blir det endelig plass til utsortering av blandet plast som bøtter, hagebord, plastrør, folieplast og lignende. Slik plast har tidligere gått til forbrenning, men skal nå sendes til et helt nytt sorteringsanlegg i Skien, der det forberedes til materialgjenvinning.

Det blir også en egen container for MDF og laminat – dette er materialer som likner på tre, men som skal til forbrenning og som ikke må forveksles med ekte trevirke. Det blir nå enklere å skille dette fra trevirket, slik at en unngår feilsortering i trevirket som skal materialgjenvinnes.

Borgaredalen får også endelig et skikkelig mottak for farlig avfall. Som kunde setter du farlig avfall på disken, så sorterer og deklarerer operatørene for deg. Næringskunder er pliktige til å registrere sitt farlige avfall på avfallsdeklarering.no. Ta kontakt med betjeningen, så kan de utføre det på vegne av deg mot et gebyr.

Den nye stasjonen har kundetoalett, og er tilrettelagt for rullestolbrukere. Er du skitten på hendene etter sorteringen, kan du benytte håndvasken før du kjører hjem.

Nytt adgangssystem

Når den nye stasjonen åpner, tas et nytt adgangssystem med bommer i bruk. Du logger inn i appen med BankID før du besøker parken, og får en QR-kode som fungerer som din nøkkel. Appen husker innloggingen din neste gang.

Husholdningsabonnenter får levere avfall innenfor en årlig kvote til subsidiert pris. Næringskunder og innbyggere fra andre kommuner betaler ordinær pris.

Du registrerer deg selv inn ved å scanne inn QR koden og trykke på menyen i en terminal ved bommen. Brukere som har problemer med bruk av app kan få utdelt plastkort ved behov. Når du har sortert og skal ut, gjenkjenner systemet bilen, og viser på skjermen hva du skal betale. Trenger du hjelp, kan betjeningen kontaktes ved en knapp på skjermen.

Det vil også være mulig å levere på vegne av andre, via delegering av kvote i appen.

– Vi håper endringene vil bli godt mottatt, og vi vil sørge for mer informasjon i forkant av åpningen av gjenvinningsstasjonen og lansering av appen, sier virksomhetsleder for renovasjonen, Torbjørn Heggheim.