Slik ser du hvilke restavfallstømminger du betaler for

Faktura for kommunale avgifter er sendt ut. Det har skapt litt forvirring.  Enkelte har forventet å få penger tilbake for de tømmingene de ikke har hatt. De blir dermed overrasket over at de nå må betale for tømminger. Hittil i år har imidlertid ingen betalt for tømming av restavfall, kun grunnbeløp for tjenesten.  

I januar innførte kommunen en ny gebyrmodell for renovasjonstjenesten. Nå består gebyret av et grunngebyr for tilgang til tjenesten og et tømmegebyr for hver gang restavfallet hentes hos deg. Henting av andre avfallstyper er inkludert i grunngebyret. 

Dette har imidlertid skapt noe forvirring og flere har ringt rådhuset fordi de hadde forventet en lavere faktura. Saken er at ingen til nå i år har betalt noe for tømming av restavfall. Tømmegebyret utgjør ca halvparten av det totale renovasjonsgebyret, men avhenger av hvor mange tømminger en har hatt. En kan med andre ord holde gebyret nede ved å stå over tømming av restavfall en gang i blant. 

Innføringen har medført noen utfordringer i startfasen, men rutiner og systemer er nå etablerte for å sikre at alt fungerer som det skal. 

På "min side" kan du se hvilke tømminger du har hatt av hver avfallstype, og hvilke du har stått over

 

Hvis du har valgt faktura hver måned, har du til nå bare betalt for grunngebyret. Fakturaen som nå sendes ut omfatter også tømmegebyr for alle restavfallstømminger i årets første tre måneder. Tømming av restavfallsdunken registreres automatisk av antenner på renovasjonsbilen, og dette danner grunnlaget for hva du skal betale. Hvis det har oppstått en feil slik at tømmingen ikke er registrert, betaler du ingenting.

På fakturaen vil du se en linje for hver restavfallstømming. Prisen for tømming varierer basert på størrelsen på restavfallsdunken. Dersom du har alle tømminger (26 ganger i året), vil tømmegebyret og grunngebyret utgjøre cirka 50 prosent hver for et standard abonnement. Dersom du ønsker ytterligere spesifikasjon, kan du logge inn på «Min side» fra www.karmoy.kommune.no. Her logger du deg inn med BankID, og velger Min eiendom og deretter Renovasjon

Du får da tilgang til alle boliger/hytter du eventuelt eier. Hvis du leier, er det boligeier som må logge seg inn. Her kan du se alle tømminger fra de siste tre månedene for alle avfallstyper. Du ser dato, klokkeslett og om tømmingen er gjennomført. Hvis du har valgt å stå over tømming(er) vises et rødt kryss i kolonnen for utført og en melding (vanligvis «beholder ikke satt fram»).

De som abonnerer på «bolig/hytte fellesdunker», for eksempel sameier og større samleplasser, kan ikke velge å stå over tømming, men har i stedet en fast reduksjon i abonnementet. De kan likevel se tømminger og annen informasjon knyttet til eiendommen på «Min eiendom».

 

Meld deg på nyhetsbrev

Nyheter og informasjon om kommunens tilbud 
og aktiviteter, rett i din innboks.