Smil og konsentrasjon under legosjakk på Avaldsnes skole.
Kai Andre Hegland
Ved hvert bord ligger brett og klosser klare, og elevene bøyer seg over egne løsninger. To elever spiller Harry Potter og De vises stein sjakk, spillet der hovedpersonene må samarbeide for å vinne.
– Vi liker ikke fotball. Dette er mye kjekkere! Her får vi tenke og bygge, ikke bare løpe, sier en av guttene med et smil.
De to har spilt sjakk i over to år, og legosjakkøkta er ukas høydepunkt.
Litt lenger bort bygger en gruppe jenter sine første sjakkbrikker av LEGO.
– Jeg hadde aldri spilt sjakk før, men lærer underveis mens vi bygger, sier en av dem.
Rundt i rommet skjer det mye på én gang. Noen bygger, andre spiller. Legosjakken gir rom for både kreativitet og samarbeid på tvers av alderstrinn og interesser.
Hvert brett har sin strategi. Elevene forklarer reglene for hverandre underveis.
Kai Andre Hegland
Et fast høydepunkt i skolehverdagen
Legosjakk arrangeres ukentlig, først for 1.–3. trinn og deretter for 4.–6. Elevene gleder seg til øktene, og mange følger spent med på hva som bygges før deres tur. Når økta er over, står neste gruppe klare utenfor døra. Inne samles brikkene, og byggverkene stilles ut i vinduet til inspirasjon for de neste spillerne.
Rektor Nina Sveindal Sivertsen forteller at legosjakken har blitt en populær del av skolehverdagen.
– Det er lek for alle, slik vi ønsker at skoledagen skal være, sier hun.
Ordningen har vært så vellykket at den nå også er tatt i bruk ved Torvastad og Håvik skole, til glede for enda flere elever.
Sjakkmester med kreativ tilnærming
Bak suksessen står instruktør Laila Viestad fra Lailas sjakkskole, fem ganger norgesmester i sjakk. Hun leder øktene med både faglig tyngde og leken tilnærming. – Gjennom LEGO blir sjakken mer konkret. Barna lærer mens de bygger og spiller, sier Viestad.
Hun forteller at deltakerne diskuterer mulige trekk, samarbeider om bygging og oppdager hvordan små valg kan få store konsekvenser på brettet.
Da et helt klassetrinn på 70 elever deltok, ble det helt stille i rommet. Bare lyden av brikker som ble flyttet kunne høres.
– Det ble mer samarbeid og fokus enn jeg hadde forventet, forteller Viestad.
Aktiviteten foregår i et eget rom tilrettelagt for bygging og spill. Det gjør det enkelt å rigge og rydde, og gir barna frihet til å utforske på egen hånd.
Laila Viestad fra Lailas sjakkskole engasjerer elevene med et utfordrende trekk.
Kai Andre Hegland
Meld deg på nyhetsbrev
Tidligere sendte nyhetsbrev