Lek og læring for alle

Hver uke gjøres et klasserom på Avaldsnes skole om til et sjakkverksted av LEGO. Elever i 1.–6. trinn bygger, spiller og lærer sammen, i en aktivitet som kombinerer lek, strategi og samarbeid.

Elever sitter ved et bord og spiller sjakk med brikker bygget av LEGO på Avaldsnes skole. - Klikk for stort bildeSmil og konsentrasjon under legosjakk på Avaldsnes skole. Kai Andre Hegland

Ved hvert bord ligger brett og klosser klare, og elevene bøyer seg over egne løsninger. To elever spiller Harry Potter og De vises stein sjakk, spillet der hovedpersonene må samarbeide for å vinne.

– Vi liker ikke fotball. Dette er mye kjekkere! Her får vi tenke og bygge, ikke bare løpe, sier en av guttene med et smil.

De to har spilt sjakk i over to år, og legosjakkøkta er ukas høydepunkt.

Litt lenger bort bygger en gruppe jenter sine første sjakkbrikker av LEGO.
– Jeg hadde aldri spilt sjakk før, men lærer underveis mens vi bygger, sier en av dem.

Rundt i rommet skjer det mye på én gang. Noen bygger, andre spiller. Legosjakken gir rom for både kreativitet og samarbeid på tvers av alderstrinn og interesser.

                                                        

Barnehender flytter sjakkbrikker på flere brett i klasserommet. - Klikk for stort bildeHvert brett har sin strategi. Elevene forklarer reglene for hverandre underveis. Kai Andre Hegland

Et fast høydepunkt i skolehverdagen

Legosjakk arrangeres ukentlig, først for 1.–3. trinn og deretter for 4.–6. Elevene gleder seg til øktene, og mange følger spent med på hva som bygges før deres tur. Når økta er over, står neste gruppe klare utenfor døra. Inne samles brikkene, og byggverkene stilles ut i vinduet til inspirasjon for de neste spillerne.

Rektor Nina Sveindal Sivertsen forteller at legosjakken har blitt en populær del av skolehverdagen.
– Det er lek for alle, slik vi ønsker at skoledagen skal være, sier hun.

Ordningen har vært så vellykket at den nå også er tatt i bruk ved Torvastad og Håvik skole, til glede for enda flere elever.

Sjakkmester med kreativ tilnærming

Bak suksessen står instruktør Laila Viestad fra Lailas sjakkskole, fem ganger norgesmester i sjakk. Hun leder øktene med både faglig tyngde og leken tilnærming. – Gjennom LEGO blir sjakken mer konkret. Barna lærer mens de bygger og spiller, sier Viestad.

Hun forteller at deltakerne diskuterer mulige trekk, samarbeider om bygging og oppdager hvordan små valg kan få store konsekvenser på brettet.

Da et helt klassetrinn på 70 elever deltok, ble det helt stille i rommet. Bare lyden av brikker som ble flyttet kunne høres.
– Det ble mer samarbeid og fokus enn jeg hadde forventet, forteller Viestad.

Aktiviteten foregår i et eget rom tilrettelagt for bygging og spill. Det gjør det enkelt å rigge og rydde, og gir barna frihet til å utforske på egen hånd.

Laila Viestad spiller sjakk med en elev under legosjakktimen på Avaldsnes skole. - Klikk for stort bildeLaila Viestad fra Lailas sjakkskole engasjerer elevene med et utfordrende trekk. Kai Andre Hegland

 

 

 

Meld deg på nyhetsbrev

Tidligere sendte nyhetsbrev