Fantastisk innsats premiert med aktivitetsdag

Vinnerne av den årlige Beintøft-konkurransen fikk premien sin denne uken. Mange skoleklasser på 1.-4-trinnet deltok i gå-, sykle- og sparke-til-skolen-konkurransen, og elever fra de 11 beste klassene fikk tidligere i uken en helt spesiell skoledag på Lindøy. Kjekke aktiviteter, godt fellesskap, diplomer og grillmat.

Storfornøyde barn på aktivitetsdag - Klikk for stort bilde
Aktivitetsdag på Lindøy - Klikk for stort bilde

Årlig arrangeres konkurransen Beintøft, som er en nasjonal kampanje for å oppfordre skoleelever til å gå, sykle eller bruke sparkesykkel til skolen. Karmøy satser stort på denne kampanjen, der de beste klassene konkurrerer om både heder og premier.

Beintøft er morsomt, miljøvennlig og lærerikt. En aktiv skolevei er viktig for helsen og konsentrasjonen. Ved at flere velger å la bilen stå, reduseres forurensningen, og det blir renere luft i nærområdet. Dette fører også til bedre trafikksikkerhet rundt skolene og bidrar til reduserte klimagassutslipp.

Karmøy kommune oppfordrer alle klasser på barneskolene til å delta i Beintøft. Kommunen har utvidet kampanjeperioden slik at mens resten av landet deltar i fire uker, fortsetter elevene i Karmøy i en periode på totalt 15 uker.

Det er gratis å delta i konkurransen, og påmeldingen gjøres av lærerne. Registrering av hvor mye elevene går eller sykler skjer i samarbeid med elevene. Alle klasser som deltar, konkurrerer om attraktive premier fra både Miljøagentene og Karmøy kommune.

Les mer om Beintøft