Dyktige studenter vil til Karmøy

Av 24 kloke hoder er Henrik Høie og Ingvild Haugland valgt ut til se nærmere på fremtidens kompetansebehov i Karmøy.

Henrik og Ingvild er elever og skal jobbe med Sildikon Vallley prosjekt - Klikk for stort bilde

De to studentene skal arbeide med prosjektet i sommer gjennom Sildikon Valley, det vil si prosjektet som fokuserer på å tilby unge studenter spennende sommerjobb i ulike bedrifter på Haugalandet. Sommerjobbene i Sildikon Valley er ikke som andre sommerjobber. I stedet for å gå inn som vikar i en vanlig stilling, ansettes du for å samarbeide med en annen student om å løse en utfordring bedriften står overfor. I tillegg arrangeres det både faglige og sosiale samlinger med sommeransatte fra andre bedrifter. I løpet av 6 uker skal studentene samarbeide, nettverke, skaffe seg arbeidserfaring og løse utfordringer som selskapene står overfor. I alt 24 søkte jobb i Karmøy kommune.

- Det er veldig fint at så mange ønsker seg til Karmøy kommune og at vi fremstår som en attraktiv arbeidsplass for unge, dyktige studenter, sier personalsjef Gyda Dickson. Samfunnet står midt i en omstilling drevet av både digitalisering og bærekraft. Felles for de langsiktige samfunnsutfordringene er at de stiller store krav til kompetanse, kunnskap og innovasjon. Å ha en godt utdannet befolkning er en del av forsikringen vår for framtiden. Dickson er glad for at mange vil til Karmøy for å arbeide med fremtidens utfordringer.

Fra Sveio og Lillehammer

Ingvild Haugland er fra Sveio og studerer til en master i økonomi og administrasjon ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Henrik Høie er fra Lillehammer og studerer til sivilingeniør innen energi- og miljøteknikk ved NTNU i Trondheim. Sammen skal de to i løpet av sommeren arbeide med hvordan Karmøy er rigget for framtidens kompetansebehov. Dette reiser store spørsmål og krever grundige svar.

- Utdanning er vesentlig for å skape et godt liv for den enkelte og for å skape et godt samfunn for oss alle, sier Dickson. For enkeltindividet er utdanning viktig for livskvaliteten, gjennom blant annet helse, inntektsevne og deltakelse i samfunns- og arbeidslivet. God tilgang på kompetanse er avgjørende for at privat næringsliv skal kunne skape verdier gjennom effektiv drift og innovasjon, og for at kommunen skal kunne levere gode tjenester til innbyggerne. Utdanning og kompetanse er nøkkelen til utvikling i regionen og kommunen, påpeker personalsjefen. Dickson lover at kommunen skal ta godt imot de unge studentene.