5 Krisesekretariat
Alle hendelser utløser et betydelig behov for kommunikasjon, både for å informere ut og for å svare på spørsmål fra medier og innbyggere.
I krisesekretariatet inngår alle i kommunikasjonsavdelingen (dokumentsenteret, innbyggerkontakten og en del enkeltpersoner) og hele info-gruppa.
De fleste (dokumentsenteret og innbyggerkontakten) er «stand by» og fortsetter arbeidet sitt der de er, men holder seg klar til innsats. De andre møtes der de får beskjed om, for eksempel i auditoriet (hvis de ikke må gjøre tjeneste i sin etat).
Krisesekretariatet har følgende oppgaver:
- Loggansvar
- Informasjon ut via «alle kanaler» (nettsider, medier, sosiale medier og så videre)
- Telefonsvar (sentralbordtjeneste)
- Teknisk støtte (RAYVN, nødnett og så videre)
- Medieovervåking
- Funksjonalitet i beredskapsrommet
I beredskapsplanen er det et eget kapittel om krisekommunikasjon(se lenke nedenfor).
Ordføreren er normalt kommunens ansikt utad i krise.
Normalt står ikke kommunen fritt til å gi informasjon. Kommunen vil for eksempelvis ikke gi informasjon om det som skjer på skadestedet uten at informasjonen er blitt klarert av politiet. Det samme gjelder informasjon om skadde eller omkomne.