Du er en del av Karmøy kommunes beredskap

5 Krisesekretariat

Alle hendelser utløser et betydelig behov for kommunikasjon, både for å informere ut og for å  svare på spørsmål fra medier og innbyggere.

I krisesekretariatet inngår alle i kommunikasjonsavdelingen (dokumentsenteret, innbyggerkontakten og en del enkeltpersoner) og hele info-gruppa.

De fleste (dokumentsenteret og innbyggerkontakten) er «stand by» og fortsetter arbeidet sitt der de er, men holder seg klar til innsats. De andre møtes der de får beskjed om, for eksempel i auditoriet (hvis de ikke må gjøre tjeneste i sin etat).

Krisesekretariatet har følgende oppgaver:

  • Loggansvar
  • Informasjon ut via «alle kanaler» (nettsider, medier, sosiale medier og så videre)
  • Telefonsvar (sentralbordtjeneste)
  •  Teknisk støtte (RAYVN, nødnett og så videre)
  • Medieovervåking
  • Funksjonalitet i beredskapsrommet

 

I beredskapsplanen er det et eget kapittel om krisekommunikasjon(se lenke nedenfor). 

Ordføreren er normalt kommunens ansikt utad i krise.

Normalt står ikke kommunen fritt til å gi informasjon. Kommunen vil for eksempelvis ikke gi informasjon om det som skjer på skadestedet uten at informasjonen er blitt klarert av politiet. Det samme gjelder informasjon om skadde eller omkomne.