Kompetanse- og rekrutteringsplan

1 Formål

Kommunen har en langvarig tradisjon med kontinuerlig kompetanseutvikling på alle nivåer. Det er etablert systemer som muliggjør videreutdanning for helsepersonell, inkludert assistenter, helsefagarbeidere, sykepleiere og lignende. Det gjennomføres omfattende opplæring for ansatte og ledere, som forbereder dem på å møte faglige krav og utfordringer. Lokale kompetanseplaner blir utformet for å imøtekomme behovene. 

Kompetanseutviklingen identifiserer behovet for en handlingsplan for å takle utfordringer på tvers av områder, samtidig som den knytter kompetanseutviklingen nærmere til de faglige og organisatoriske målene. 

Handlingsplanen skal fungere som et verktøy for ledelsen innen helse og omsorg på alle nivåer. Ved å definere spesifikke kjerneområder for rekruttering og kompetanseutvikling, vil planen lette prioritering av innsats og ressurser. Dette vil bidra til kompetanseheving der behovet er mest påtrengende.