Hva kan du klage på?
Miljørettet helsevern fører tilsyn etter forskrift om skadedyrbekjempelse. Her er eksempler på saker du kan klage på ved å bruke det elektroniske skjemaet nederst på denne siden:
- Skadedyr som kommer inn til deg fra en naboleilighet.
- Veggedyr, kakerlakker eller andre insekter på et overnattingssted du har brukt.
- Rotter eller andre skadedyr som får mat av noen i nærheten.
Før du sender en klage som gjelder en privatperson, bør du først forsøke å løse saken direkte med vedkommende.
Du kan ikke klage på skadedyr på din egen eiendom, med mindre problemet skyldes forhold på en naboeiendom. Som eier eller bruker av en eiendom har du plikt til å forebygge og bekjempe skadedyr selv. Vi anbefaler at du kontakter et skadedyrfirma for hjelp med problemer på egen eiendom.
Hvis du mistenker skadedyr på et serveringssted, må du kontakte Mattilsynet.
På Folkehelseinstituttets nettsider finner du mer informasjon om skadedyr og råd om kjøp av tjenester for skadedyrbekjempelse.
Helsedirektoratet har også en oversikt over firmaer med godkjente skadedyrbekjempere.
Slik sender du en klage
Hvis klagen gjelder saker under Miljørettet helseverns ansvarsområde, som beskrevet over, kan du fylle ut dette skjemaet:
Klage på skadedyr
Hva skjer med klagen du sender?
Når vi mottar klagen, vurderer vi om saken faller inn under vårt ansvarsområde og om vi kan behandle den. Sakene prioriteres etter alvorlighetsgrad, og ikke alle kan tas. Du får svar innen 3 uker om sakens behandling.
Om vi behandler saken, kontakter vi først den ansvarlige for å forebygge eller utrydde skadedyrene. De fleste saker løser seg med dialog. Vi kan pålegge tiltak som tetting av bygget, fjerning av mattilgang eller utryddelse av skadedyr.
Forskrifter
Forskrift om miljørettet helsevern
Forskrift om skadedyrsbekjempelse