Jeg ønsker å få rettet opp i grenser i eiendomskartet

Eiendomsgrenser er noen ganger registrert på feil sted, eller med hjelpelinjer som ikke samsvarer med de virkelige grensene.  

Dersom du har dokumentasjon på at opplysninger om bygninger, boliger, adresser eller eiendommer er feil, søker du kommunen og krever retting. Hvis rettingen gjelder eiendoms- grenser, må naboene være enig med deg. 

Hva må du gjøre for å få rettet grensene dine i eiendomskartet?

I slike saker er det nødvendig å fremskaffe dokumentasjon som viser hva du mener er de riktige grensene for eiendommen. Dette kan være gamle skylddelingsforretninger og utskiftingskart, jordskiftesaker eller andre dokumenter som gjelder eiendommen. Hvis noen av disse dokumentene er tinglyst, kan du bestille en kopi fra Kartverket eller Statsarkivene. 

Når du har denne dokumentasjonen, og forutsatt at naboen er enig i at grensen er feil kan du sende inn krav om retting av grenser.  

Dersom du og naboen er uenige om hvor grensen går, kan verken Kartverket eller kommunen avgjøre tvisten. Saken må bringes inn for forliksrådet, de ordinære domstolene eller jordskifteretten. 

Søknad

Du må sende inn skjema om krav om retting av grenser i eiendomskartet til kommunen.
Søknaden må være signert av de involverte parter.

Her kan du bestille retting av grenser

 

Søknaden sendes i original til:

Karmøy kommune
Rådhuset
Postboks 167
4291 Kopervik

Hva koster det?

Retting av grenser i eiendomskartet er gebyrfritt, og det vil ikke kreve oppmålingsforretning. 

Hva skjer videre?

Maksimal saksbehandlingstid er 6 uker fra søknaden er å anse som komplett.  

Når grensene er rettet vil du motta et nytt situasjonskart fra kommunen.