Økonomisk rådgivning

Har du problemer med gjeld eller utfordringer med å betale dine utgifter bør du søke hjelp så tidlig som mulig. Nav kan gi deg råd og veiledning om din privatøkonomi. Målet med rådgivningen er at du skal bli i stand til å styre din egen økonomi. Tjenesten blir tilpasset individuelt og er gratis.

Her finner du⤵

Økonomisk rådgivning skal være forebyggende, løse akutte problemer og bidra til varige og helhetlige løsninger. 

Når kan jeg søke om økonomisk rådgivning?

Du kan søke om økonomisk rådgivning om du:

  • Har utfordringer med å få endene til å møtes økonomisk i hverdagen. 
  • Ikke har penger til å dekke nødvendige utgifter til for eksempel mat, klær, bolig og strøm.  
  • Ikke klarer å betale regningene dine.  
  • Har problemer med å betale tilbake gjelden din. 
  • Ønsker bistand til å selv få kontroll på økonomien.  

Hvilken hjelp kan jeg få? 

Du kan for eksempel få bistand til:  

  • Å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din 
  • Å sette opp et husholdningsbudsjett 
  • Finne ut hvordan du kan redusere utgiftene dine 
  • Gjøre avtaler med dem du skylder penger til 
  • Finne opplysninger om rettigheter og plikter 
  • Dersom du har så mye gjeld at det er umulig å betjene, få hjelp til å søke om gjeldsordning

Viktig å vite

    1. Økonomisk rådgiver overtar ikke ansvar for noen av dine økonomiske forhold. 
    2. Økonomisk rådgiver skal opptre nøytralt mellom deg og kreditorene. 
    3. Dersom kommunen selv ikke har kompetanse til å hjelpe deg, har de plikt til å henvise videre til riktig instans.  

Møte med en rådgiver

På Nav-kontoret kan du få hjelp av en økonomi- og gjeldsrådgiver. Du kan ta kontakt for møte med rådgiver lokalt ved å ringe Navs kontaktsenter på telefon 55 55 33 33.  

Du kan også sende inn søknad elektronisk på nav.no. Du bruker da samme skjema som ved søknad om økonomisk sosialhjelp. 

Åpningstider

  • Hverdager holder vi åpent for avtalte møter mellom kl. 09.00 - 14.30.
  • Tirsdager og torsdager holder vi åpent for ikke-planlagte møter mellom kl. 12.00 og 14.00.

Hva er forventet av meg i kontakt med økonomisk rådgiver?

  • Du må opplyse om alle inntekter, utgifter, formue og gjeld.  
  • Hjelpen forutsetter samarbeid og medvirkning. Du må ha eierskap til din sak. 
  • I kontakt med kreditorene vil økonomisk rådgiver i utgangspunktet behandle alle kreditorene likt.  
  • Økonomisk rådgiver kan avslutte din sak om du ikke medvirker eller holder tilbake opplysninger.  

Hva kan jeg gjøre selv?

På Navs side finner du mange tips og råd om hva du selv kan gjøre for å få orden på økonomien din.

Her finner du blant annet informasjon om hva som skjer når du ikke betaler regningene dine, hvordan du kan lage et budsjett og hvordan du kan skaffe deg oversikt over din gjeld. Her finner du tips til hvordan du kan forbedre økonomien din og få kontroll på økonomien. 

Det er videoer som forklarer hva gjeldsordning er, hvordan sette opp et budsjett, hva du kan gjøre om du har økonomiske bekymringer og hva som skjer når du ikke betaler regningene dine.

Budsjett

Start med å få oversikt over dine inntekter og utgifter. Å sette opp et budsjett og gå gjennom siste måneders kontoutskrifter vil hjelpe deg på veien.  

Gjeld 

Deretter må du ha oversikt over din gjeld. Se informasjon under om hvor du kan finne oversikt over din gjeld.  

Hvor får jeg oversikt over min gjeld? 

  • Inkassoregisteret kan hjelpe deg med å få oversikt over gjeld som har gått til ett inkassoselskap. Se mer på inkassoregisteret.com. Bruk gratisversjonen. Dersom du er i kontakt med Nav kan du gi gjeldsrådgiver tilgang til dine data for å hjelpe deg med din situasjon.  

    Gjeldsregistrene gir deg oversikt over din usikrede gjeld, som kredittkort, forbrukslån og rammekreditter. Se mer på gjeldsregisteret.com eller norskgjeld.no

    Inkassoselskap - de fleste inkassoselskapene gir deg mulighet til å logge inn for å få oversikt over utestående krav som er hos det enkelte inkassoselskap. Her får du også oppdaterte tall. 

    Statlige innkrevere - Skatteetaten, Statens Innkrevingssentral og Innkrevingssentral for bidrag og tilbakebetalingskrav. 

Kreditorer – betalingsavtale/betalingsutsettelse

Når du har budsjett på plass og oversikt over gjeld, vil det være lettere å sette opp en betalingsplan for nedbetaling av din gjeld. Du har da opplysninger om dine kreditorer som du kan ta kontakt med for å kunne søke om betalingsutsettelse eller inngå betalingsavtale med.  

Utleggstrekk eller påleggstrekk

En du skylder penger kan trekke i din inntekt for å få tilbakebetalt sitt krav om du har overskudd i ditt budsjett. Dette gjøres gjennom det vi kaller utleggstrekk. Når en du skylder penger starter på denne prosessen, vil du få brev fra namsmannen med «Begjæring om utleggsforretning». Dette er et varsel om utleggsforretning. Varselet får du i din digitale postkasse eller vanlig post. Det er viktig at man tar kontakt med namsmannen om du er uenig i kravet.  

Du kan ta kontakt med namsmannen for å gi opplysninger om dine inntekter og utgifter da det kan påvirke resultatet av utleggsforretningen. Se mer informasjon om hvilken dokumentasjon det skal opplyses om til namsmannen på politiet.no.  
Andre instanser som kan legge inn trekk i din inntekt er Statens Innkrevingssentral, Innkrevingssentral for bidrag og tilbakebetalingskrav (tidligere NAV Innkreving) og Skatteetaten. Trekk fra Skatteetaten heter påleggstrekk.  

Andre tjenester og selvbetjeningsløsninger

Informasjon om Nav sine tjenester og selvbetjeningsløsninger finner du på nav.no.

Har du ikke mulighet til å benytte deg av de digitale tjenestene eller trenger nødhjelp, kan du ta kontakt på Nav Karmøy-Bokn sin vakttelefon: 94 85 97 92 

Vakttelefonen besvares hverdager mellom kl. 09–15.