Fremgangsmåte ved deling av eiendom
Bestill kart som viser de ønskede nye grensene. Varsle naboer om planene
En må først bestille naboliste og kart. Det bestilles gjennom egen nettportal.
Nabovarsel og kart må bli mottatt før søknaden om deling sendes inn.
På kartet må du tegne inn de ønskede nye grensene på kartet.
Dette skal så legges ved når det søkes om deling.
Bestilling av naboliste og kart kan du gjøre her
Er du eller er det flere eiere av eiendommen?
Hvis du søker på vegene av andre, eller det er flere eiere. Da må det lages fullmaktsskjema fra de du søker på vegne av.
Du finner fullmaktsskjema her
Dette MÅ sendes i originalversjon i posten til kommunen.
Karmøy kommune
Rådhuset
Pb.167
4291 Kopervik
Merk skjemaet med “Gjelder sak om deling av eiendom gnr. xxxx, bnr. xxxx”
Bestill oppmåling ved deling av eiendom
For å søke om oppmåling samtidig som du sender inn søknad om deling. Da må du fylle ut et oppmålingsskjema og legge den til som vedlegg til saken. Det må være underskrevet, men du kan scanne eller ta et godt og klart bilde av søknaden, slik at du kan legge den ved søknad om deling i et senere steg.
Du finner søknad om oppmåling ved deling her
Innsending av søknad om deling og fullmaktskjema
Har du nå fått tak i alle delene ovenfor vil du nå være klar til å sende inn søknaden om deling og fullmaktsskjema.
Søknad om deling
Søknaden om deling finner du her
Innsending av fullmaktsskjema
Dette MÅ sendes i originalversjon i posten til kommunen.
Karmøy kommune
Rådhuset
Pb.167
4291 Kopervik
Merk skjemaet med "Gjelder sak om deling av eiendom gnr. xxxx, bnr. xxxx"
Hvem det gjelder
Dersom du eier en eiendom eller har fått eierens tillatelse, og ønsker å dele eller skille ut en tomt - enten den er bebygd eller er ubebygd, gjelder dette for deg.
Saksgangen i delingssak
Når søknaden er godkjent, kan oppmåling av de nye grensene starte. Dette skjer forutsatt at søknaden om oppmåling er sendt inn sammen med delingssøknaden.
Hvem er ansvarlig for behandlingen av søknaden, eller vil du snakke med vedkommende?
Gjelder søknaden en landbrukseiendom skal søknaden vurderes etter jordloven og plan- og bygningsloven. Det er landbruksavdelingen som er saksbehandler
Book saksbehandleren under "natur, landbruk og miljø" her
Er det en vanlig eiendom som ikke er tilknyttet en landbrukseiendom er det sektor areal og byggesak ved byggesak som er saksbehandler.
Book saksbehandleren under "byggesak og tilsyn" her
Behandlingsfrist
Plan- og bygningsloven og jordloven
Saksbehandlingsfrist hos kommunen er 12 uker fra kommunen har mottatt komplett søknad.
Fristen gjelder ikke i den tiden det tar å få uttaler fra andre myndigheter, som naturfaglige uttalelser, uttale fra vegmyndigheter (kommunale og statlige), Statsforvalter og andre.
Oppmåling
Saksbehandlingsfrist er 16 uker fra kommunen har mottatt all aktuell og nødvendig dokumentasjon.
Denne fristen løper etter at saksbehandlingen etter plan- og bygningsloven og jordloven er vedtatt og sendt videre til oppmåling.
Hva koster det?
Du må betale for både delingssøknad og oppmåling.
Delingssøknad etter plan og bygningsloven koster:
Delingssøknad etter jordloven koster:
Oppmåling koster:
Hva skjer videre?
Etter at søknaden er behandlet og det er gitt tillatelse til opprettelse av ny eiendom. Sendes saken videre til de som skal måle opp grensene på den nye eiendommen.
Når alle parter har godkjent utfallet av oppmålingsforretningen, vil grensepunktene bli merket, nye grenser vil bli registrert i eiendomsregisteret og et nytt gårds- og bruksnummer vil bli tinglyst. Du vil også motta et matrikkelbrev (også kalt målebrev). Et matrikkelbrev viser alle opplysninger om en eiendom, inkludert bygninger og adresser, som er registrert i det norske eiendomsregisteret Matrikkelen.