Jeg vil ut på tur

Karmøy kommune byr på et mangfold av friluftsopplevelser for alle. Utforsk turstier gjennom variert terreng, registrer dine turer med TellTur, eller finn de beste fiskevannene. Husk viktige regler som gjelder for bålbrenning og motorferdsel i utmark. Enten du vil på fottur, fiske, eller bare nyte naturen, har Karmøy noe for deg.

Innhold på denne siden

Turkart for Karmøy

Kommunen har en egen nettside for turkart, hvor du kan se turstier og hvilke vann du kan fiske i. Det er også en oversikt over hvor du ikke kan fiske på grunn av vasspest.

Åpne turkart

Kartutsnitt som viser Karmøy kommune - Klikk for stort bilde

TellTur

Telltur-turer gir en unik mulighet til å utforske kommunen.

Disse turene varierer i vanskelighetsgrad. Det finnes flere turer for barnefamilier og turer for de som trenger universelt tilrettelagte turer.

Du registrerer turen gjennom appen Norgeskart friluftsliv.

Illustrasjon til Telltur. Kartutsnitt og hånd som holder mobiltelefon med Telltur-app.  - Klikk for stort bilde

UT.no

UT.no er en tjeneste fra Den Norske Turistforening (DNT). Rutebeskrivelsen og stedene/turmålene er lagt inn av DNTs medlemsforeninger.

Utforsk Karmøy

Kartutsnitt av KArmøy og logoen til Ut.no - Klikk for stort bilde

Turtips fra Opplev Karmøy

Håndplukkede turmål og opplevelser fra reiselivssiden til Karmøy kommune.

Her kan du for eksempel finne turbeskrivelser til “Dueglåp”, kyststier, skogsturer, eller hytter som kan besøkes.

Opplev Karmøy

Dronebilde som viser strand og logo til Opplev Karmøy - Klikk for stort bilde

Bålbrenning 🔥

Fra 15. april til 15. september er det generelt bålforbud i Norge. Dette betyr at det er forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark. Det er tillatt å grille hjemme i egen hage.

Ellers i året skal det meldes inn til brannvesenet hvis du skal fyre opp bål. For Karmøy kommune er det Haugaland brann og redning IKS som har ansvar for bålbrenning.

Fritidsfiske 🐟

Det er i Karmøy kartlagt 100 sjøfiskeplasser langs land og 43 fiskevann der alle har tilgang på fiske. Det er ulike regler for fiske i sjøen og i ferskvann. Og det er ikke alle vann en har lov å fiske i. Derfor kan det være smart å lese seg opp på regelverket om fritidsfiske.

Er det trygt å gå på isen? 🧊

Det er svært mange vann i Karmøy kommune. Kommunen har derfor valgt ut syv vann for ismåling i tilknytning til de større tettstedene i kommunen. Målingene er utført som en sørvis for kommunens innbyggere og er kun en orientering om den generelle is-situasjonen. Målingene gjelder kun vannet som er målt, isdybden varierer fra vann til vann.
Kommunens siste målinger, og råd om trygg ferdsel på islagte vann publiseres på en egen artikkel.

Motorferdsel i utmark 🏞

Loven om motorferdsel i utmark gjelder ikke bare utmark, men også vassdrag.

Når vi ferdes i naturen er det ikke ønskelig å høre en konstant during av motorlyd. Formålet med loven er ut fra et samfunnsmessig helhetssyn å regulere motorferdselen i utmark og vassdrag med sikte på å verne naturmiljøet og fremme trivselen.

Hvis du vil vite mer om motorferdsel i utmark og vassdrag, kan en se på veiledningen fra Miljødirektoratet

Ellers kan du lese motorferdselloven på lovdata.no

Her kan du søke eller melde om motorferdsel i utmark