Søke om å få seksjonert bygget
Når du skal seksjonere en eiendom må du fylle ut en seksjoneringssøknad.
Skjema og veiledning om utfylling av søknaden finner du på kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD).
Hva må du betale for å få seksjonert bygget ditt?
Hva skjer videre?
Kommunen så behandler seksjoneringssaken og fører seksjoneringen i matrikkelen. Kommunen sender deretter melding til tinglysing, og hvert seksjonsnummer får opprettet sitt eget grunnboksblad.
Jeg har spørsmål om prosessen eller skjema
Problemer med skjema?
Blir du stående fast er du velkommen til å kontakte kommunen for ytterligere veiledning om utfylling av skjemaet og hvilke dokumenter som skal ligge ved.
Spørsmål om prosessen?
Hvis du har spørsmål om eierseksjonsloven eller om fremgangsmåten i en bestemt seksjoneringssak må du ta kontakt med kommunen. Det er kommunen som er seksjoneringsmyndighet, og det er kommunen som beslutter om vilkårene for seksjoneringen eller reseksjoneringen kan gjennomføres.
Spørsmål om tinglysning?
Kartverket behandler seksjoneringssaker for tinglysing og gir kun veiledning om spørsmål som gjelder tinglysing.
Booking på saksbehandler på kart og oppmåling
Saksbehandlere på kart og oppmåling, er fordelt på gårdsnummer, finner du ikke saksbehandler for ditt nummer, så book tid med den fagansvarlige. Den fordeler da saken og møtet videre til en av saksbehandlerene.
Book møte med en av de her
Ønsker du å vite mer?
Les mer om seksjonering på kartverket sine nettsider.