Ny innbyggerkontakt åpner

Etter flere ukers ombygging, åpnes kommunens nye innbyggerkontakt tirsdag. Da skal dialogen bli bedre og innbyggernes kontakt med kommunen bli sikrere.

Annelin Mannes, leder for innbyggerkontakten - Klikk for stort bildeAnnelin Mannes leder den nye innbyggerkontakten i Karmøy rådhus.

– Samfunnet har endret seg mye siden vårt servicekontor ble etablert i 2003, forteller leder for innbyggerkontakten Annelin Mannes. Derfor er mottaket i rådhuset bygget om og tjenesten har fått nytt navn. Målet er å bedre dialogen og opplevelsen, at vi skal kunne hjelpe flere og at det blir tryggere å henvende seg til kommunen.

De aller fleste foretrekker å utføre mange av sine tjenester selv hjemme, særlig ved hjelp av nettsidene og digitale skjemaer. Til gjengjeld er mottaket på rådhuset utvidet med å være førstelinjetjeneste også for bestillerkontoret. Da fungerer det ikke lenger med åpent kontorlandskap.  - De som kommer til rådhuset eller ringer oss, har ofte andre behov enn tidligere. Noen av dem er personer som ikke er så digitale. Vi må kunne veilede dem så de får fullgode muligheter til å nyttiggjøre seg kommunens tjenester.

Mange av de som nå kontakter oss, har behov for å kunne snakke uforstyrret og fortrolig med innbyggerkontaktens veiledere. Derfor var det nødvendig å etablere lukkbare samtalerom.

Samtidig er det innført en ny ordning for adgang til rådhuset. Grense mellom ytre og indre sone er markert med et gjerde. De som skal gjennom sperringen må enten legitimere seg med ansattkort eller bli sluppet gjennom av betjeningen. De som har avtaler før de kommer, bruker besøksverten for å varsle at de er kommet. De blir da hentet og sluppet inn. Andre kan henvende seg til innbyggerkontakten, og i svært mange tilfeller vil de få løst sitt oppdrag der.

– Vi er stolte over de nye og funksjonelle løsningene som skal hjelpe oss til å styrke innbyggerdialogen, enten det er digitalt, på telefon eller ved oppmøte, sier Annelin Mannes.

Ansatte i innbyggerkontakten - Klikk for stort bildeNoen av de du kan møte i rådhuset og som skal sørge for god innbyggerdialog.