Kommunedirektøren og kommunens ledelse
Kommunedirektøren er øverste leder for de som er ansatt i kommunen. I øyeblikket er det ca. 3 200 personer. De er inndelt i tre etater og kommunedirektørens stab.

Karmøys kommunedirektør heter Vibeke Vikse Johnsen. Fra desember 2022 er Øystein Daviknes Hagerup konstituert som kommunedirektør på grunn av sykefravær.
I ledergruppa si har hun tre kommunalsjefer – for teknisk, helse og omsorg og oppvekst og kultur – samt stabssjefen.
- Kommunedirektør Vibeke Vikse Johnsen
- Kommunalsjef teknisk: Eiliv Staalesen
- Kommunalsjef helse- og omsorg: Nora Olsen-Sund
- Kommunalsjef oppvekst og kultur: Bjørn Andersen
- Stabssjef: Øystein Daviknes Hagerup
5. mars 2018 ble Vibeke Vikse Johnsen ansatt. .
Kommunedirektørens primærfunksjon er å gi støtte og oppfølging overfor organisasjonen.
Kommunedirektøren har det overordnede ansvar for hele den kommunale virksomhet. Dette omfatter hele tjenestetilbudet, all planlegging, økonomi og personalforvaltning.
Hovedoppgaver:
- Skape en god serviceorganisasjon med god tilgjengelighet som er tilpasset de tjenestebehov som befolkningen kan forvente gjennom de rammer som Karmøy kommune til en hver tid arbeider innenfor.
- Legge til rette for at informasjonen om de kommunale tjenester blir godt kjent for innbyggerne og næringslivet i kommunen.
- Utforming av visjoner og mål i samhandling med politisk ledelse
- Kontakt og samhandling med ordfører og øvrige folkevalgte
- Støtte til lederne og bygging av felles ledelseskultur
- Sikring av koordinering og helhetlige disposisjoner og veivalg
- Sikring av rammer, rutiner og retningslinjer for virksomheten
- Ansvar for iverksetting av vedtak og tilbakemelding av resultater
- Utvikling av personalet og organsisasjonskulturen
- Internkontroll
- Beredskap
Kommunedirektøren har kontor i 3. etasje av rådhuset.