Kurs i utforming av gode byggesøknader
Karmøy kommune og Haugesund kommune tilbyr kurs i utforming av gode byggesøknader
Sted: Scandic Maritim, Haugesund
Dato: 3. juni 2019
Klokkeslett: Heldagskurs fra 08:00-16:00
Pris ink. lunsj: 1 500,-
Påmelding: Elisabeth.kynbraten@haugesund.kommune.no eller telefon 99232808
Frist for påmelding: 3. mai 2019.
Målgruppe: Ansvarlige foretak (søkere, prosjekterende, utførende) og byggesaksbehandlere. Kurset er ment å fungere som en god møteplass mellom kommunene og bygg- og anleggsbransjen.
Plan- og bygningsloven stiller en rekke krav til opplysninger som skal inn til kommunen for at den skal kunne gi byggetillatelse. I over 50% av sakene blir søknader avvist eller søker mottar ulike former for mangelbrev. Dette skaper ofte mye irritasjon og misnøye og forsinkelser som er fordyrende både for ansvarlige foretak og tiltakshaver.
Det er viktig å forstå de ulike rollene som er i en byggesak og kunne utforme og formidle de ulike opplysningene som kreves i en komplett byggesak
Dette kurset fokuserer på å utforme en god byggesøknad som blir riktig første gang og vil bidra til at du som ansvarlig foretak skal kunne det gjøre det riktig. For deg som kommunalt ansatt vil dette kurset være en god innføring i de ulike delene som utgjør en byggesak og hvilken rolle kommunen har og hvilken rolle de ulike foretakene har.
Kursets innhold:
Innhenting av informasjon og dokumentasjon, forståelse av planer. Forhåndskonferanse. Innhold i en søknad, skjemaer med mer. Hvor svikter det – hva er de vanligste manglene. Hva betyr vedtaket og hvordan forstå og formidle det til andre i prosjektet. Dokumentasjon av kvalitet, uavhengig kontroll og tilsyn. Avviksbehandling og åpne avvik.
Tidspunkt | Tema |
08.00 – 08.15 | Velkommen, oppstart |
08.15 – 08.45 | Gjensidig service. Forhåndskonferanse. |
08.45 – 09.15 | Tidsfrister |
09.15 – 09.45 | Sakstyper |
09.45 – 10.00 | Pause |
10.00 – 10.30 | Søknadens innhold |
10.30 – 11.00 | Situasjonsplan, kart, matrikkel |
11.00 – 11.30 | Måleregler, tegninger |
11.30 – 11.35 | Pause |
11.35 – 12.00 | Ansvar og kontroll |
12.00 – 12.45 | Lunsj |
12.45 – 13.15 | Dispensasjon, unntak, fravik |
13.15 – 13.45 | Nabovarsel |
13.45 – 14.15 | Klage, ugyldighet, omgjøring, sakskostnader, utsatt iverksetting |
14.15 – 14.20 | Pause |
14.20 – 14.45 | Ferdigstillelse/ferdigmelding |
14.45 – 15.15 | Tilsyn |
15.15 – 15.20 | Pause |
15.20 – 15.40 | Oppgave, gruppediskusjon |
15.40 – 16.00 | Plenumsdiskusjon |
16.00 | Avslutning |
Hjelpemateriell | |
NKF Info2. Hva er unntatt og hva må du søke om. | NKF Tiltakstyper 01jan2017. |
NKF Info4. Enebolig/Fritidsbolig | NKF info ark Klage, privat avtale og VA |
NKF Info17. Tegning.
NKF Info18. Dispensasjon. |
Eksempel på kommunens mottakskontroll. |
NKF Info19. Situasjonsplan.
NKF Info20. Nabovarsel |
Eksempel Privat avtaler mellom SØK og tiltakshaver |
Spørsmål kan rettes til:
Malvin Bjorøy, tlf 91121197 ev mail mbj03@karmoy.kommune.no
Elisabeth Kynbråten tlf 99232808 ev mail elisabeth.kynbraten@karmoy.kommune.no