Hvem gjør hva i Koordinerende enhet (KE)
Bestillerkontoret er kommunens koordinerende enhet med ansvar for:
- Vurdering og saksbehandling for rehabilitering, inkludert individuelle planer og en koordinator.
- Oversikt over personlige koordinatorer og eksisterende individuelle planer.
- Kvalitetssikring av individuelle planer.
- Veiledning og opplæring av koordinatorer.
- Samarbeid på tvers av etater og tjenester.
- Oversikt over kommunens rehabiliteringstilbud.
Bestillerkontoret, som fungerer som "én dør", koordinerer rehabiliteringsbehov, henvisninger og vurderinger.
Kontaktperson ved Koordinerende enhet
Kontaktpersonen skal:
- ha oversikt over koordinatorer og individuelle planer.
- fordele koordinatorsaker.
- Opplæring og veiledning av koordinatorer.
- Bistå i vurdering av rehabiliteringssaker.
- arbeide for godt samarbeid på tvers av fag og etater, og med sykehus.
Koordinator
Hva er en koordinator?
En koordinator hjelper deg å forstå og bruke kommunens tilbud. Koordinatoren passer på at din individuelle plan følges opp. Du kan ha en koordinator selv uten en individuell plan.
Hvem kan få individuell plan og koordinator?
Hvis du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, kan du ha rett på individuell plan og en koordinator.
Koordinators rolle
Koordinatoren er bindeleddet mellom deg og tjenestene. Koordinatoren bistår i samarbeidet mellom deg og tjenestene for å utarbeide og sikre samordning av tjenestetilbudet og god fremdrift i arbeidet med individuell plan.
Barnekoordinator - En enklere hverdag for familie med barn under 18 år
Foreldre som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, kan ha rett på en barnekoordinator. Lise Reiersen og Camilla Landa Færaas er kommunens dedikerte barnekoordinatorer.
Barnekoordinatorer i Karmøy kommune, Lise Reiersen og Camilla Landa Færaas
Torgeir Henden
Bedre støtte til familiene
Foreldre til barn som er eller blir alvorlig syke eller skadet, og som trenger langvarige og omfattende tjenester, kan få hjelp av en barnekoordinator. Mange foreldre opplever at det er utfordrende å finne informasjon om offentlige hjelpetjenester, og at det kan være krevende å koordinere de ulike tilbudene. I Karmøy kommune kan barnekoordinatorene, Lise og Camilla, bistå familier med å samordne tjenestetilbudene rundt barnet og familien. De fungerer som faste kontaktpersoner for familier som har fått innvilget barnekoordinator, og deres hovedoppgave er å sikre et kontinuerlig og strukturert samarbeid mellom familien og de ulike tjenestene. Deres rolle er å sikre at barnet og familien får helhetlig og tilpasset oppfølging. Dersom det er behov for en individuell plan, vil barnekoordinatoren hjelpe med å utarbeide denne, følge opp gjennomføringen, og gjøre nødvendige justeringer i samarbeid med familien.
Lise Reiersen: Utdannet sosionom. Har erfaring fra omsorgsbolig, avlastnings-/barnebolig, dagtilbud og spesialisthelsetjenesten (habiliteringstjenesten).
Camilla Landa Færaas: Utdannet barnehagelærer med videreutdanning i spesialpedagogikk, pedagogisk veiledning og tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge. Har erfaring som pedagogisk leder i barnehage og spesialpedagog.
Hva kan en barnekoordinator hjelpe med?
Noen av oppgavene en barnekoordinator har, er å gi familiene støtte, informasjon og veiledning rundt hvilke offentlige hjelpetjenester og andre velferdstjenester familien kan ha krav på, eller kan benytte seg av. En barnekoordinator kan også gi ekstra støtte ved særlige overganger i livet, for eksempel ved overgangen fra barnehage til skole. De har også ansvar for koordinering av tjenestetilbudet rundt hvert enkelt barn. Kontaktperson for koordinerende enhet, Susanne Ve Rasmussen, sier at godt samarbeid med familien er viktig, slik at man kan hjelpe familiene på best mulig måte.
«Vi vil at familiene skal føle seg trygge med oss, spesielt de som har det ekstra tøft. Vi bygger broer mellom skoler, barnehager, helsestasjoner og barnevern for å gi helhetlig støtte. Vi snakker med foreldrene for å sikre at alle tjenester jobber sammen for å gi best mulig støtte, tilpasset familien», avslutter de.
Praktisk informasjon og veiledning
Du kan kontakte Bestillerkontoret på telefon, brev eller e-post. Husk at du ikke bør sende helseopplysninger eller sensitive opplysninger på e-post.
Søk om helse- og omsorgstjenester
Hvis du tror pasientrettighetene dine ikke er møtt, eller at du ikke har fått de helsetjenestene du skal ha, kan du klage. Pårørende kan også klage. Før du sender inn en klage, anbefales det at du først tar kontakt med virksomheten som har gitt tjenesten, for å se om saken kan løses direkte.
Fra 1. august 2022 skal barn og unge som trenger hjelp, få bedre støtte. Dette inkluderer sterkere samarbeid, en person som ordner med hjelpen, og en plan som passer for hvert barn.
For mer informasjon:
Information in multiple languages
Here you will find information about the municipality's services in various languages. Choose your language to access useful information.
(English)