Hjelpemidler

Sist oppdatert 21. januar 2019 15:29
Bor du alene og har behov for å kunne tilkalle hjelp i akutte situasjoner, kan du søke om trygghetsalarm. Dersom du har redusert funksjonsevne kan du få låne andre hjelpemidler som bidrar til en lettere hverdag.

 

Kortvarig eller varig behov
Hjelpemidlene lånes ut for en kortere eller lengre periode. Det er NAV som har ansvar for varig utlån av hjelpemidler. Hjelpemiddellageret i Karmøy kommune har ansvar for utlån av trygghetsalarmer og for kortvarig utlån av andre hjelpemidler, dvs. når behovet er mindre enn 2 år. Kommunens hjelpemiddellager kan også låne ut i påvente av hjelpemidler fra NAV.

 

Råd og veiledning
Kommunens fysio- og ergoterapitjeneste kan gi råd og veiledning om hjelpemidler og om hvordan du søker, både ved kortvarig behov og i forbindelse med søknad til NAV. Vurdering av hvilke hjelpemidler det er hensiktsmessig å søke om foretas sammen med bruker.

Fysio- og ergoterapitjenesten

 

Hjelpemidlene

Bor du alene og har behov for å kunne tilkalle hjelp i akutte situasjoner, kan du søke om trygghetsalarm. Trygghetsalarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien. Vaktsentralen eller kommunens personell rykker ut hele døgnet hvis alarmen går.

Les mer om trygghetsalarmen i denne brosjyren

Dersom søknad innvilges kan kommunens hjelpemiddellager gi veiledning og hjelp med montering og bruk.

Søknadsskjema trygghetsalarm

Skjemaet må skrives ut før de fylles ut, og sendes inn med ordinær post.


Hvis du eller en av dine nærmeste har et syns- eller hørselsproblem du ha rett til hjelpemidler fra NAV. Det er visse kriterier som må oppfylles for å kunne vurdere om du har rett til varig utlån av hjelpemidler som følge av syns- eller hørselsnedsettelsen:

Hørsel: Hørselsnedsettelsen må være varig (minst 2 år) og være bekreftet av spesialist/hørselslege eller ved at du allerede har høreapparat.

Syn: Synsnedsettelsen må også være varig og vesentlig svekket (minst 2 år) og den må være diagnostisert og dokumentert av øyelege. Alvorlige synsdefekter oppstår gjerne som følge av ulike øyesykdommer. Dette kan være vesentlig redusert skarpsyn på nært hold og på avstand. Det kan også være redusert synsfelt, nedsatt kontrast- og mørkesyn eller sterk grad av lysømfintlighet.

Syn- og hørselkontakter

Karmøy kommune har 2 syn– og hørselskontakter som er kommunens kontaktledd mellom brukere med syn– og hørselstap og NAV Hjelpemiddelsentral.

Syn- og hørselkontaktene gjennomfører første kartlegging og vurderer behov for ulike syns- og hørselshjelpemidler i samarbeid med deg. Dette gjøres som oftest i form av et hjemmebesøk. Du får informasjon om og får demonstrert ulike hjelpemidler som kan være til nytte for deg (de kommunen har tilgjengelig).

Det kan være aktuelt at du henvises til optiker ved Hjelpemiddelsentralen for å få vurdert behovet for svaksynthjelpemidler, eller til en rådgiver på hørselsområdet ved Hjelpemiddelsentralen for utprøving av mer avanserte hørselshjelpemidler.

Syn- og hørselkontaktene bistår deg med henvisninger, søknader og bestilling av hjelpemidler som er aktuelle i henhold til behovet ditt (NAV Hjelpemiddelsentral) og gir nødvendig veiledning og oppfølging når du har fått hjelpemidlene hjem til deg.

Syn- og hørselkontaktene samarbeider med Karmøy Voksenopplæringssenter (KVOS) og PPT hvis du skulle ha behov for opplæring av syns- eller audiopedagog. Det kan være behov for opplæring i bruk av f. eks. lese-TV, data, mobilitet m.v. Når det gjelder hørsel, kan det være behov for tegnspråkopplæring for voksne som er døve/døvblitte, tunghørte, CI-brukere. Det kan også være opplæring i bruk av høreapparat, Tinnitus-informasjon eller familieopplæring i tegn til tale knyttet til døvblitte.

Syn- og hørselkontaktene gir tilbud om bistand til alle over 16 år som innfrir NAVs kriterier ved behov for varig utlån av syns- og hørselshjelpemidler, både hjemmeboende og beboere i institusjon. Hjelpemidler kan fås på varig utlån i hjemmet, under utdanning og i arbeidslivet.

Barn som har behov for hjelpemidler i forhold til syns- eller hørselsnedsettelse ivaretas hovedsakelig av syns- eller audiopedagoger ved PPT. I enkelte saker kan det være aktuelt å samarbeide med syn- og hørselkontaktene.

PPT

Søknadsskjema fysioterapi/ergoterapi/hjelpemidler (PDF)

Hva kan det søkes om?

Hørsel:
  • Varslingshjelpemidler for dør, telefon og brann o.lign.
  • Forsterkertelefon
  • Samtaleforsterker
  • Lytteutstyr til TV/radio
  • Henviser til NAV ved behov for faglig bistand, f.eks. utprøving av FM-anlegg
  • Bistand fra KVOS/PPT
  • M.m.
Syn:
  • Klokker med tale
  • Diverse luper/Lupelamper
  • Lydbokspiller
  • Belysning
  • Lese-TV
  • Tilskudd til småhjelpemidler, f.eks. husholdningsartikler m.v.
  • Henviser til NAV ved behov for faglig bistand, f.eks. optiker, lese-TV-utprøving
  • Bistand fra KVOS/PPT
  • M.m.

Samarbeidspartnere

  • NAV Hjelpemiddelsentral Rogaland
  • Kommunalt Hjelpemiddellager
  • Karmøy Voksenopplæringssenter (KVOS)
  • PPT Karmøy
  • Øyepoliklinikken, Haugesund Sykehus
  • Øyeleger Privatsykehuset, Haugesund
  • Øyelege Haugesund Øyelegesenter, Haugesund
  • Høresentralen, Haugesund Sykehus
  • Hørselslege Gard Helsehus
  • Audiograf Gard Helsehus
  • Hørselslege Klinikk Strand
  • Audiograf Klinikk Strand

 

Aktuelle nettsider

Det er flere nettsider som kan være nyttige for deg med syn– og/eller hørselstap. Her kan du finne informasjon om hva medlemsorganisasjonene har å tilby av f.eks. kurs, lokallag, likemannsarbeid m.v.

  • På siden Sansetap får du god informasjon om hvordan det er å leve med nedsatt syn og hørsel.
  • NAVs sider vil du finne informasjon om hvilke rettigheter du har som svaksynt eller hørselshemmet, søknadsskjema og lignende.
  • I tilknytning til muligheten for å søke om tilskudd til småhjelpemidler, henvises det til nettbutikken til Adaptor (syn) og Enklere liv  (syn og hørsel).


  • Rullatorer
  • Manuelle rullestoler
  • Hjelpemidler for dusj, bad og toalett med mer

 Egen søknad om tildeling må sendes Bestillerkontoret.

Motorisert gangtekniske hjelpemidler, som scooter og elektrisk rullestol, må søkes om til NAV.  Legens vurdering av funksjonsevne (se Infoskriv til legene) må vedlegges søknaden.

 

Om lån

Alle korttidslån er for en periode på inntil 2 år, men behovet vil bli evaluert etter 3-6 måneder.

Du forplikter deg til å ta vare på hjelpemidlene og levere tilbake etter avtale.

Som hovedregel leverer og henter hjelpemiddellageret hjelpemidlene, men i enkelte tilfeller må du gjøre dette selv.

Hjelpemiddellageret har også ansvar for å utlevere og innlevere hjelpemidler fra NAV.


Bestillerkontoret for helse- og omsorgstjenester behandler søknader om hjelpemidler.

Hjelpemiddellageret gir råd, veiledning og praktisk hjelp.

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om hjelpemidler og/eller trygghetsalarm, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt

Kommunen skal innhente nødvendige opplysninger før vedtak fattes.

Det er viktig at du legger med nødvendig dokumentasjon sammen med søknaden:

  • Hørsel: Bekreftelse på hørselsnedsettelse fra spesialist/hørselslege hvis du ikke bruker høreapparat. Bruker du høreapparat er det god nok bekreftelse.
  • Syn: Nyeste øyelegerapport fra øyelege (ikke eldre enn 2 år) som dokumenterer diagnose, grad av skarpsyn og evt. grad av lysømfintlighet. Nyeste brilleseddel (ikke eldre enn 2 år)

Søknaden utredes ved bestillerkontoret før den kommer til fysio- og ergoterapitjenesten for videre behandling.

Søknadene vurderes etter en prioriteringsliste.

Bestillerkontoret

Fysio- og ergoterapitjenesten

Søknadsskjema for fysio- og ergoterapitjenester og/eller hjelpemidler

Søknadskjema for trygghetsalarm


Behov for reparasjon av hjelpemidler utlånt av kommunen og av NAV Hjelpemiddelsentralen meldes til Fysio- og ergoterapitjenesten i kommunen på telefon 52 81 01 01. Reparasjonsoppdraget blir da videreformidlet til den rette instans. Ved behov for akutt reparasjon av hjelpemidler utlånt av Nav-Hjelpemiddelsentralen og som som kan sette deg i en nødsituasjon ved funksjonsfeil eller sammenbrudd, kan du ringe telefon 992 28 677. Nummeret er betjent hver dag mellom kl. 08.00 og 24.00.

NAV – Akutt reparasjon av hjelpemidler


Egenandelen for tjenestene følger egenbetalingssatser som er vedtatt i kommunens årsbudsjett.

Satser for egenbetaling