Har du hilst på Kari – vår nye medarbeider?

Sist oppdatert 30. januar 2019 14:45

Kommune-Kari er en digital tjeneste, såkalt chatbot, som skal hjelpe innbyggerne til enkelt å få svar på sine spørsmål om kommunen. Karmøy er en av mange kommuner som nå har ansatt Kari og tar sikte på å gi henne god opplæring. Du finner henne når som helst nederst til høyre på nettsida.

Kari visst i utgangspunktet ingen ting om Karmøy kommune. Gjennom en drøy måned med utprøving, har hun lært seg litt om både det ene og det andre. Fortsatt har hun mye å lære – og du som bruker nettsidene kan hjelpe til med tips til temaer hun bør få kunnskap om.

Kari bruker nettsidene aktivt, men kanskje på en annen måte enn de som bruker dem til vanlig. Hun har fått opplæring i å slå opp på temaer som en vet fra andre kommuner at det ofte er spørsmål om. I noen tilfeller vil det føre til at kommunen må lage sider om nye emner – dermed er det flere enn Kari som får tilført lærdom.

Kari forventes å bidra til effektivisering i kommunen. Det er neppe slik at noen på servicetorget eller andre steder i organisasjonen blir sagt opp fordi Kari har fått innpass. Men det kan være at en får frigjort tid til å hjelpe andre brukere med ting som ikke kan utføres digitalt. Selv om det koster kommunen noen kroner hver gang Kari greier å gi et fornufig svar, skal hun verken ha overntidslønn eller helgetillegg. Hun er der, 24 timer i døgnet, alltid like blid.

Det er ikke meningen at Kari skal ersattet søkefeltet på kommunens nettside. Sammen med «Selvbetjening», «Meny», «Snarveier» og hovednavigasjonen er det en alternativ måte å finne svar på det en lurer på.

Du kan tipse kommunen om temaer Kari burde kunne svare på via epost til info@karmoy.kommune.no. Av ressursmessige grunner, må Karis repertoir begrenses til det som gjelder kommunen gjøren og laden.