Folkehelsekoordinatoren gir tips for en annerledes hverdag

Sist oppdatert 25. mars 2020 15:46

Folkehelsekoordinator Reidun Kathrin Dahl understreker behovet for å være aktiv, selv om rammene i koronatider blir litt andre enn de vi er vant til.

Hverdagen i dag er preget av at mange sitter hjemme. Noen er syke og i isolasjon, andre i karantene, og resten tar de forhåndsreglene myndighetene kommer med om å holde seg mest mulig hjemme. Dette kan være en prøvelse for mange. Derfor bidrar folkehelsekoordinator Reidun Kathrin Dahl gjerne med tips til hvordan en kan holde seg både fysisk og psykisk i form. – Selv i disse koronatider er det viktig å fylle dagene med innhold, være i fysisk aktivitet og holde hodet i gang, sier hun.

– Når du er hjemme i disse dager gjør du en viktig innsats for både landet og for folkehelsa. Å begrense smitte er jobb nummer en.

Lag deg en struktur på dagen med gode rutiner

– Det er lurt å stå opp til samme tid hver dag, kle på seg som om du skulle vært på jobb, ha måltider til faste tider, er folkehelgekoordinatorens første råd.  Jobb når du skulle vært på jobb, ta fri når du skulle hatt fri. – For barna er også dette viktig, la dem jobbe med skolearbeid på dagen, legg inn friminutt og en god lunsj. Det kan være lurt å legge opp en timeplan hver dag, med gjøremål som skal gjennomføres.

Hold kontakten

Hold kontakten med venner og familie, lyder råd nummer to. – Men det må jo skje på en litt annerledes måte enn til vanlig. Da er vi heldige om har så mange ulike sosiale medier vi kan være sammen på. Bruk dem. Gjerne ring hverandre mer enn dere pleier, spør hvordan det går!

Hold deg aktiv

Fysisk aktivitet og bruk av hjernen bør være en stor del i hverdagen. Det er minst like viktig nå som ellers. Her er folkehelsekoordinatorens tips til ting du kan gjøre når du er frisk, er i karantene og isolasjon.

– Er du frisk og ikke i karantene er det veldig lurt å være ute i frisk luft. Ta deg en gåtur eller joggetur ute, gjerne over 1 time. Hold mist 1-2 meter avstand til mennesker du møter. Styrketrening utendørs er også en fin aktivitet, ta med flasker med vann i sekken, så har du vekter. Hva med å ta frem de gamle rulleskøytene? Eller ta en sparkesykkel- eller sykkeltur med hele familien. Det er også mange leker en kan finne på med familien –  hageleker som kubbespill og boccia, tegne opp paradis eller hoppe strikk. Er dere i skogen kan dere lage barkbåter eller pil og bue. Det finnes også mange forslag på internett, for eksempel turbingo og aktivitetsbingo.

Også du som sitter i karantene bør holde deg fysisk aktiv. Hagearbeid, korte og intensive intervaller rundt huset, styrketrening inne (her er det mange gode videoer en kan følge på nettet, eks hiit workout eller 7 minute workout) er gode eksempler. – En kortstokk kan også  brukes til aktiviteter, sier Reidun og forklarer: – De ulike symbolene kan stå for ulike aktiviteter (f.eks. kan hjerter være knebøy og ruter være løp opp og ned trappene, tallet på kortet sier noe om hvor mange repetisjoner).

– Og så kan du bruke youtube til å lære nye ting, for eksempel dans og tegning. Aktiviteter som er litt roligere kan være å lage quiz til familien eller venner, her er kahoot et fint verktøy. Lag gode måltider sammen. Ta frem brettspill og puslespill, dette kan også gjøres over internett. Hva med papirflykonkurranse eller skattejakt for både små og store?

Hvis du er syk

Råd om fysisk aktivitet er først og fremst til de som er friske og symptomfrie. – Er du syk er det også mange rolige aktiviteter du kan gjøre. Det er også viktig å holde seg oppdatert om karantene og isolasjon, se på Karmøy kommunes nettsider.

Er du syk er det viktig å la kroppen bruke energien på å bli frisk, men det er fortsatt mange små aktiviteter en kan fylle dagen med. Folkehelsekoordinatoren utfordrer deg til å lære, eller bli bedre på et instrument om du har det tilgjengelig, løse kryssord eller sudoku.

– Kanskje du kan lære seg origami eller bretting av servietter. Les en god bok, eller lytt til en på lydbok! Se dokumentarer, lær om et emne du ikke kan så mye om fra før. Eller er det nå du skal lage et album med bilder fra de siste årene.

Dugnad

Å håndtere en pandemi må være en dugnad om vi skal lykkes. – La oss ta denne dugnaden sammen! avslutter folkehelsekoordinator Reidun Kathrin Dahl.