Bo lengst mulig i egen bolig

Sist oppdatert 23. mai 2019 13:55

De fleste ønsker å klare seg selv og bo i egen bolig så lenge som mulig.

For å klare det, kan det være nødvendig å gjøre enkle tilpasninger i boligen, tilrettelegge boligen og/eller å ta i bruk hjelpemidler og teknologiske løsninger.

På nettsiden hvakanhjelpe.no (utviklet av Oslo kommune) finner du mange nyttige råd og tips.

Å opprettholde et sosialt nettverk og å delta i samfunnet er viktig for helsa vår. Det er også viktig å spise riktig og å holde seg i fysisk aktivitet.

Her kan du bl.a. finne oversikt over ulike arrangementer, turmuligheter og kurs i Karmøy:


Brannsikring
  • Røykvarsler
  • Komfyrvakt
  • Brannspray – for å slukke mindre branner
Enkle tilpassinger
  • Fjerne filleryer og småtepper og legge sklisikring under andre tepper
  • Male rom i lyse farger
Møbler
  • Senger og stoler som er enkle å komme ut og inn av. Dette kan gjøres med f.eks. heveklosser og spesialmøbler.
Små hjelpemidler (fra jernvarebutikker o.l.)
  • Lokkåpner
  • Tubeklemmer
  • Bestikk med godt grep
  • Brodder til sko, krykker og stokk
  • Støttehåndtak i f eks dusj, ved toalett og seng
  • Dusjkrakk
  • Antisklimatte til dusjen
  • Krykkeholder
  • Stabiliserende skje som motvirker skjelvinger i hånda
  • Strømpepåtrekker
  • Gripetang
Elektrisk
  • Godt lys og forenklet lysstyring
  • Timer til stikkontakt som kan skru av elektriske apparater
  • Enklere fjernkontroll til TV
  • Nettbrett
  • Robotstøvsuger
  • Dørvarsel
  • Forenklet smarttelefon som tilpasses eget behov
  • Porttelefon med tale/video
Inspirasjon


Er boligen din tilpasset dersom noen i husstanden får funksjonsnedsettelse?

Ifølge SSB bor svært få husholdninger i boliger som er fullt tilgjengelige for rullestolbrukere, og seks av ti har hindringer som gjør det vanskelig for en rullestolbruker å komme seg fram til inngangsdøra. Noen husholdninger mangler nødvendig tilrettelegging av boligen på grunn av nedsatt funksjonsevne.

Om du skal kjøpe bolig eller pusse opp kan det være lurt å tenke gjennom om du kan bo godt i boligen dersom du skulle få fysiske utfordringer. Relevante spørsmål er:

  • Er alle beboelsesrom på en flate?
  • Er det trappefri adkomst til huset?
  • Bor du i gangavstand til for eksempel bussholdeplass, nærbutikk og lege?
  • Hvordan er standarden på det elektriske anlegget (brannsikkerhet)
  • Har jeg god nok internettlinje (gir mulighet til å benytte hjelpemidler som sender varsler ut av bolig)?
  • Kan jeg være sosial med andre når jeg ønsker?

 

Behovsprøvd tilskudd til tilpasning av bolig

Dersom du eller noen i din husstand får funksjonsnedsettelse og ikke bor i tilpasset bolig, kan du søke om finansiering til små eller store ombygginger og tilpasninger. Det finnes både låne- og tilskuddsordninger som kan gjøre det mulig å finansiere tilpasning av boligen din. Det kan også gis tilskudd til eldre som ønsker å utføre forebyggende tiltak. Tilpasningen må være hensiktsmessig, og behovet for tilskudd blir vurdert i sin helhet ut fra husstandens økonomiske situasjon på sikt. Mer informasjon og søknadsskjema finner du her:

 

Trenger du veiledning?

Kommunens boligkontor kan hjelpe til med å finne fram til de mulighetene som kan være aktuelle for deg. Ta gjerne kontakt med boligrådgiver Robert Bergh


Kommunen kan tilby ulike hjelpemidler for personer med pleie- og omsorgsbehov. Kommunen formidler hjelpemidlene både fra eget hjelpemiddellager og fra Nav Hjelpemiddelsentral.

Eksempler på hjelpemidler
  • Trygghetsalarm
  • Rullator
  • Digitalt tilsyn (f.eks. med en sengealarm som varsler når noen ikke kommer tilbake til senga)
  • Medisindosett som varsler når tabletter ikke blir tatt (blir tilgjengelig andre halvår 2019)
  • Rullestol

Velferdsteknologi og trygghetsalarmer formidles gjennom Bestillerkontoret, enten gjennom søknad om helse- og omsorgstjenester eller trygghetsalarm. Hjelpemiddellageret er ansvarlig for service og reparasjoner, og kan gi råd og veiledning.
Spørsmål som omhandler velferdsteknologiske løsninger kan rettes til: support.ehelse@karmoy.kommune.no. Du kan også kontakte hjelpemiddellageret i telefontiden.

Les mer om hjelpemidler her

Strategi for velferdsteknologi